بهزی

معرفی لوله و اتصالات گازرسانی

زمان مطالعه 1 دقیقه

معرفی لوله و اتصالات گازرسانی

لوله گازرسانی چیست ؟ لوله ی فولادی مورد استفاده در سیستم های گاز خانگی که عموما به صورت گالوانیزه تولید می گردند، و به دو حالت لوله گاز توکار و لوله گاز روکار شناخته میشود را لوله گاز می نامند. لوله گازی به لوله‌ای از جنس فولاد یا پلی اتیلن گفته می‌شود که برای انتقال گاز از محل پالایشگاه تا ایستگاه افت فشار گاز در ورودی شهرها جهت توزیع کاربرد دارد. لوله گاز در نیروگاه‌ها، صنایع پتروشیمی، ساختمان‌ها، پالایشگاه‌ها و سوله‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین در لوله کشی سیستم هوای فشرده نیز از این لوله‌ها استفاده می‌شود. در بخش توزیع، خطوط لوله گاز به دو دسته لوله تغذیه و لوله شبکه توزیع تقسیم می‌شوند. لوله تغذیه گاز را از ایستگاه‌های تقلیل فشار به داخل شهرها انتقال می‌دهد. سپس شبکه توزیع، گاز طبیعی را در خطوط لوله شهری، توزیع می‌کند.

انواع لوله گازی


لوله های گاز بر اساس المان ها و پارامتر های مختلفی به دسته های گوناگون تقسیم بندی می شوند‌. این محصولات بر اساس جنس و کاربردشان انواع مختلفی دارند. یکی از پرفروش‌ترین انواع لوله گازی، نوع API است که در شاخه‌های 6 متری در بازار به فروش می‌رسد. اما به طور کلی، لوله گازی به دو نوع توکار و روکار در پروژه‌های صنعتی تقسیم می‌شوند. در هر دو این مدل‌ها طول شاخه 6 متری است و با توجه به کاربرد و محل استفاده، متفاوت است: API: این نوع لوله گاز، به جای لوله‌های بدون درز در لوله کشی توکار مورد استفاده قرار می‌گیرد. لوله توکار: برای انتقال گاز در صنعت و به عنوان خط لوله گاز، در مسافت‌های زیاد برای انتقال گاز مورد استفاده قرار می‌گیرد. استحکام و مقاومت این لوله‌ها، نسبت به انواع دیگر بیشتر بوده و شرایط استفاده از آن نیز متنوع است. همچنین برای لوله‌کشی گاز توکار از لوله مانیسمان رده 20 استفاده می‌شود. لوله رو کار: در ساختمان‌ها برای انشعابات لوله گاز، از لوله‌های گازی روکار استفاده می‌شود.

کاربرد لوله گاز


    1. از این محصولات برای انتقال گاز در صنایع متفاوت استفاده می شود. این گونه از محصولات در کارخانه ها و صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.
      در حقیقت به علت ضخامت لوله های فولادی از آنها برای انتقال نفت و گاز هم استفاده می شود.
    2. این لوله ها کاربرد های صنعتی دارند و برای ساخت سازه های صنعتی و تجهیزات ایمنی راه ها و ساخت خرپاها و همچنین ساخت پل های فلزی هم استفاده می شود.
    3. از جمله کاربرد های لوله درز مستقیم تست گاز در ساختمان ها می توانیم به این موضوع اشاره کنیم که از آن هم برای ساخت ساپورت قالب های بتنی و ستون استفاده می‌ کنند.
    4. این محصولات کاربردهای بسیار زیادی دارند و در پروژه ساختمانی صنایع پتروشیمی و برای انتقال سیالات و همچنین در کارخانه ها استفاده می شوند.
      از جمله مهمترین صنایعی که از لوله های گازی استفاده می کنند پالایشگاه‌ های گازی و صنایع پتروشیمی هستند. این محصولات برای لوله کشی انواع سازه ها و ساختمان های صنعتی، تجاری و اداری استفاده می شوند.
    5. علاوه بر این در نیروگاه های تولید الکتریسیته و در سوله های صنعتی بزرگ و کوچک و همچنین برای ساخت و طراحی سیستم های هوای فشرده مورد استفاده قرار می گیرند.
    6. از این نوع لوله ها برای ساخت سوله ها هم استفاده می شوند. در واقع مهمترین کاربرد لوله گازی برای انتقال سیالات مانند نفت و گاز است.
      این محصولات همانطور که مشاهده کردید علاوه بر انتقال سیالات در صنایع مختلف برای پروژه های ساختمانی هم استفاده می شوند.
    شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.