بهزی

دلایل جوش آوردن موتور خودرو

دلایل جوش آوردن موتور خودرو

زمان مطالعه 1 دقیقه

دلایل جوش آوردن موتور خودرو

جوش آوردن موتور خودرو دلایل بسیار متعددی دارد اما همانطور که همه ی ما می دانیم این اتفاق ناگهانی می تواند برای وسیله ی نقلیه ی شما بسیار خطرناک باشد و حتی امکان دارد سلامتی شما را به خطر بیاندازد از این رو در این مقاله قصد داریم به طور کامل دلایل جوش آوردن موتور خودرو و همچنین  ممانعت از رخ داد چنین فاجعه ای برای خودرو را برای شما بیان کنیم .


دلایل اصلی جوش آوردن موتور خودرو چیست

نشت در سیستم خنک کننده :

 نشت دلیل اصلی گرمای بیش از حد وسیله نقلیه است.

نشتی در شلنگ ها ، رادیاتور ، پمپ آب ، محفظه ترموستات ، هسته بخاری ، واشر سر ، شاخه های یخ زدگی و موارد دیگر می تواند منجر به مشکلات سیستم خنک کننده خودرو شود.

از این رو در بعضی از مواقع اگر به نشتی مشکوک هستید و یا مجبور شده اید ماده خنک کننده به مخزن اضافه کنید ، منتظر بررسی آن نباشید. یک نشت کوچک می تواند به سرعت به یک تعمیر گران قیمت و یک مشکل بسیارجدی  برای خودروی شما تبدیل شود از این رو باید سریعا به این مشکل رسیدگی شود تا از مشکلات جدی برای سلامت خود و خودرو و جوش آوردن  موتورخودرو جلوگیری کند .

 

  • غلظت مایع های خنک کننده : قطعا شما همیشه می خواهید از ماده های خنک کننده ی خوب و با کیفیت در وسیله نقلیه خود استفاده کنید. زیرا ماده های خنک کننده اشتباه یا مخلوط اشتباه مایع خنک کننده و آب مقطر می تواند باعث گرم شدن بیش از حد وسیله نقلیه شما شود و مشکلات بسیار زیادی را برای وسیله ی نقلیه ی شما بوجود آورد.

از این رو به دلیل اهمیت بسیار بالای این موضوع شما باید بصورت مداوم و متوالی خودروی خود را چک کرده و از مایع های خنک کننده ی خوب و با کیفیت استفاده کنید تا مانع هرگونه خطر احتمالی شوید زیرا ماده خنک کننده با گذشت زمان خورنده می شود و باعث فرسودگی سیستم خنک کننده  نیز می شود .

 

  • ترموستات بد : ترموستات شما یک شیر کلیدی در سیستم خنک کننده است که اطمینان می دهد خنک کننده در صورت لزوم به رادیاتور منتقل می شود. وقتی ترموستات در موقعیت بسته گیر می کند ، خنک کننده دیگر نمی تواند از آن عبور کند و در موتور بیش از حد گرم می شود. در هر نشانه ای از گرم شدن بیش از حد خودرو ، بهتر است فوراً خودرو را بررسی کنید تا تعمیرات ساده احتمالی به مشکل بزرگ و پر هزینه ای برای خودروی شما تبدیل نشود.

 

  • مشکل در رادیاتور: رادیاتور بد نشت و گرفتگی هایی در رادیاتور می تواند منجر به خرابی رادیاتور شما شود و هرگونه اختلال در عملکرد رادیاتور می تواند منجر به گرم شدن بیش از حد شود زیرا نمی تواند گرما را از بقیه سیستم خنک کننده دور کند و این موضوع می تواند منجر به جوش آوردن موتور و ماشین خودروی شما شود. یکی از موارد دیگری که مربوط به رادیاتور خودروی شما می شود و باید به طور مداوم آنرا بررسی و کنترل کنید، تمیز بودن آن است زیرا هنگامی که کاغذ ، کثیفی یا شی خارجی جریان رادیاتور را مسدود می کنند کاپوت ماشین خود را باز کنید. بررسی کنید که بازدارنده یا چیزی مانع گریل یا بخشی بین کوره و رادیاتور نباشد زیرا ممکن است مواردی معمول که عبارتند از: کیسه های پلاستیکی ، زباله ، چوب پنبه ، و غیره جریان رادیاتور شما را مسدود کند و در صورت مسدود شدن گریل یا جلوی رادیاتور ، هوا نمی تواند از طریق رادیاتور عبور کند و گرما را از ضد یخ منتقل کند. علاوه بر این ، بین خازن و رادیاتور را با دقت تماشا کنید زیرا شیلنگ شستشوی اتومبیل سلف سرویس می تواند زباله های زیادی را از بین ببرد از این رو نیازی به نگران شدن هنگام تمیز کردن رادیاتور خود نباشید و با دقت رادیاتور خود را بررسی و آنرا عاری از هرگونه شی خارجی کنید.

 

  • شیلنگ های فرسوده یا ترکیده : نشت و فرسودگی در شیلنگ یکی از مواردی است که ممکن است باعث جوش آوردن موتور و ماشین خودروی شما شود. در صورت وجود نشتی در شیلنگ ها ، رادیاتور ، سیفون آب ، محل قرارگیری رگولاتور داخلی ، پمپ آب ، واشر سر ، شاخه های یخ زدگی و چند مورد مختلف ، همه این موارد می توانند باعث بروز مشکلات در سیستم خنک کننده خودرو شوند. در صورت مشکوک بودن به نشت یا نیاز به افزودن ماده خنک کننده به منبع ، خودروی خود را بررسی کنید.

ناگفته نماند که هرگونه سوراخ و نشتی کوچک  در هر قسمت از سیستم خنک کننده  اگر به موقع به آن رسیدگی شود می تواند به سرعت برطرف شود.

بنابراین باید به سرعت به آن رسیدگی شود زیرا شیلنگ های دارای ترک یا حتی سوراخ شما را با موتور معیوب روبرو کرده و جریان خنک کننده خودروی شما را مختل می کند.  زیرا پمپ آب شما به دلیل نشت از یکی از شیلنگ ها نمی تواند مایع خنک کننده را ، به گردش درآورد از این رو این امر می تواند باعث جوش آوردن موتور خودرو و ماشین شما شود.

 

  • فن  معیوب رادیاتور :  فن رادیاتور شما هوا را به رادیاتور منتقل می کند  تا به کاهش دمای مایع خنک کننده کمک کند اما کلاچ فن فرسوده یا فن خراب موتور نمی تواند به کاهش دما کمک کند و منجر به گرم شدن بیش از حد خودروی شما می شود.

 

  • کمربندهای گشاد یا شکسته: اگر تسمه ای شل یا شکسته باشد تسمه پمپ آب ، نمی تواند به حفظ حجم صحیح جریان خنک کننده کمک کند و می تواند منجر به گرم شدن بیش از حد شود.

 

  • روغن رادیاتور : در صورت یافتن روغن درون رادیاتور ، یک مشکل اساسی برای خودروی شما پیش خواهد آمد. دو نوع روغن وجود دارد که ممکن است به سیستم خنک کننده شما ریخته شود ، روغن گیربکس و روغن موتور.

روغن گیربکس می تواند به سیستم خنک کننده شما وارد شود و به کولر روغن گیربکس داخلی رادیاتور شما ریخته شود.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.