بهزی

جست‌وجو

VRF چگونه کار می کند؟

زمان مطالعه 1 دقیقه

VRF  چگونه کار می کند؟

VRF چیست؟

سیستم VRF که مخفف کلمه Variable Refrigerant Flow می باشد، به معنای جریان متغیر مبرد است. به بیان ساده به میزان تقاضای بار برودتی، جریان مبرد منطبق شده و قابلیت کنترل ظرفیت به سیستم را می‌دهد. سیستم VRF یک سیستم تهویه مطبوع مرکزی است که متشکل از یک کندانسور خارجی که در محیط بیرون قرار داده می شود و چندین پنل داخلی که متناسب با ظرفیت کندانسور خارجی هستند، در محیط داخل نصب می‌گردند. این سیستم جزو سیستم های انبساط مستقیم (DX) بوده و مستقیما توسط اواپراتور یا همان پنل داخلی عملیات خنک سازی محیط را انجام می دهد و بر خلاف سیستم های آبی نظیر چیلر، نیازی به سیال واسطه نظیر آب ندارد.

روش عملکرد

روش کار همان سیکل تبرید تراکمی می باشد. مبرد در کمپرسور فشرده می شود و دما و فشار آن بالا می رود. سپس وارد کندانسور شده و با از دست‌دادن گرمای خود به محیط از حالت گاز به مایع تبدیل می‌شود. باید توجه داشت که این دو عملیات در یونیت خارجی سیستم VRF انجام می‌شوند. سپس مبرد وارد شیر انبساط شده و با از دست دادن فشار خود وارد اواپراتور یا همان یونیت داخلی (پنل نصب شده در داخل ) می شود. مبرد با گرفتن گرمای محیط و خنک سازی، دوباره تبخیر شده و به سمت کمپرسور هدایت می شود.

اجزای VRF کدامند؟

❄️ یونیت خارجی:

یونیت‌خارجی سیستم VRF که اصطلاحا کندانسور نامیده می‌شود، متشکل از کمپرسور و کندانسور است که در محیط بیرون قرار داده می‌شود. این کندانسور به دلیل هواخنک بودن، دارای فن آکسیال جهت گذراندن هوای بیرون از روی صفحات کندانسور می باشد. ظرفیت های تولیدی این یونیت ها از 12000BTU/H تا حدود 200000BTU/H به صورت یکپارچه در برندهای مختلف وجود دارد.

❄️ یونیت داخلی:

یونیت های داخلی یا همان پنل های داخلی که در این سیستم اواپراتور نیز می باشند، خود دارای انواعی شامل پنل دیواری، داکتی ، زمینی، سقفی توکار و کاستی می باشند. در واقع تنوع در انتخاب برای پنل های داخلی سیستم VRF بسته به معماری و سلیقه پروژه وجود دارد. در ادامه انواع پنل های داخلی شرح داده است:
پنل دیواری 🔷🔹 این پنل ها که دقیقا شبیه به پنل داخلی کولرهای اسپلیت می باشند، روی دیوار نصب شده و در کاربری های مسکونی، مغازه ها و محیطهای اداری و بسیاری موارد دیگر مورد استفاده قرار می گیرند. پنل های دیواری به دلیل اشغال فضای دیوار که برای مثال می تواند محل نصب تابلو در خانه یا محل نصب قفسه در مغازه باشد، شاید خیلی انتخاب مناسبی نباشد.
پنل کاستی 🔷🔹 این پنل ها که خود شامل پنل های کاستی چهارطرفه و کاستی یکطرفه می باشند، در فضاهای اداری و تجاری بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. پنل های چهارطرفه باد را از چهار طرف و پنل های یکطرفه باد را از یک طرف پرتاب می کنند. به دلیل وجود تایل (Tile) در سقف های محیط های تجاری و اداری و ویژگی پرتاب باد رو به پایین (پایین زن) این پنل ها ، استفاده از این دستگاه ها بسیار متداول می باشد. لازم به ذکر است این پنل ها معمولا دارای قیمت بالاتری نسبت به پنل های سقفی توکار هستند.
پنل سقفی توکار 🔷🔹 پنل های سقفی توکار در سقف کاذب هر فضا نصب شده و معمولا دارای قیمت پایین تر و صدای کمتری نسبت به دیگر پنل ها می باشند. در محیط های مسکونی استفاده از این نوع پنل های سیستم VRF بسیار مورد توجه می‌باشد.
پنل کانالی یا داکتی 🔷🔹 این پنل ها به دلیل فشار استاتیک بالا و در نتیجه پرتاب زیاد و همچنین ظرفیت های سرمایشی بالا، نسبت به دیگر پنل ها بیشتر در محیط هایی مانند، راهروهای تجاری، لابی ها و مکان هایی که نیاز به سرمایش یکپارچه دارند و صدای دستگاه خیلی مورد اهمیت نیست، نصب می گردند. شایان ذکر است استفاده از این پنل‌های سیستم VRF ، در محیط‌های مسکونی بدلیل فاکتور صدای زیاد که عنوان شد، اصلا توصیه نمی‌شود.
شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.