بهزی

جست‌وجو

کولر آبی بخریم یا کولر گازی

زمان مطالعه 1 دقیقه

کولر آبی بخریم یا کولر گازی

هزینه ی کولر

آنچه که باعث می‌شود افراد از خرید کولر مورد نظر خود صرف نظر کنند، همین بحث هزینه است. هزینه‌ها خیلی بر روی انتخاب کولر تأثیر می‌گذارد در واقع شما در مسیر دو راهی قرار گرفته اید که نمی‌دانید کولر آبی را بخرم یا گازی را؟ مثلاً با خرید کولر آبی درست است که شما هزینه ی کمتری در مقابل کولر گازی پرداخت می‌کنید. اما از نظر مصرف برق و آب نیز باید این نکته را فراموش نکنید. بخصوص اینکه کولر گازی‌های قدیم مصرف انرژی زیادی دارند اما با مدل‌های جدید اینورتر این مشکل حل شده است. درباره کولر گازی نیز لازم است که بدانید هزینه ی خرید این دستگاه به نسبت کولر آبی بسیار زیاد است. ولی این شما هستید که با توجه به بررسی قیمت‌های خرید کولر آبی و گازی و هزینه‌های مصرفی آن یک انتخاب درست داشته باشید.

شرایط اقلیمی‌مناسب کولر

هر کمپانی با تولید کولرها قصد داشته است که این مدل کولر در مناطق‌های مختلفی به کار گرفته شود. مثلاً برای آب و هوای شرجی کمپانی‌ها کولر گازی را طراحی کرده اند. اما برای مناطقی که آب و هوای آن خشک است، از کولر آبی استفاده باید کرد. پس می‌توان گفت اقلیم و شرایط محل زندگی شما خیلی زیاد بر انتخاب کولر تأثیر می‌گذارد. درست است که هزینه مهم است اما باید این نکات را فراموش نکنید. مثلاً در مناطقی که آب و هوای آن خشک است باید محیط رطوبت کافی داشته باشد. پس کولر گازی نمی‌تواند گزینه ی مناسبی برای این مناطق باشد اما کولر آبی با برگرداندن رطوبت به محیط می‌تواند به عنوان یک سیستم سرمایشی مناسب برای آب و هوای خشک استفاده شود. اما بر عکس در مناطق شرجی که رطوبت هوا بسیار زیاد است نباید از کولر آبی استفاده کرد. مثلاً در شمال کشور باید از کولر گازی که یک سیستم تهویه مطبوع می‌باشد و رطوبت را جذب می‌کند، استفاده کرد.

مصرف انرژی کولر

اگر فکر می‌کنید که کولرهای آبی را به خاطر هزینه ی کم می‌توانید خریداری کنید، سخت در اشتباه هستید. وقتی در شهر شما مشکل کم آبی وجود دارد و هزینه ی برق و آب نیز بسیار زیاد است اصلاً درست نیست که از کولر آبی استفاده کنید. مصرف آب کولر آبی بسیار زیاد است اما در مقابل مصرف برق آن با توجه به برچسب انرژی کولر می‌توان گفت تا حدودی کم مصرف است. اما می‌توانید با رعایت کردن چند مورد در مصرف برق صرفه جویی کنید. مثلاً برای کولرهای آبی اگر پوشال‌ها به موقع تعویض شوند و سایه بان مناسبی برای کولر وجود داشته باشد، خب مسلماً محیط زودتر خنک می‌شود و لازم نیست ساعت‌ها کولر برای خنک سازی ساختمان روشن بماند. در طرف دیگر مصرف برق کولر گازی نیز بسیار زیاد است. برای اینکه مصرف این دستگاه کاهش یابد، باید در مکانی مناسب کولر گازی را نصب کنید. مساحت فضای خنک سازی و استفاده از فیلتر تمیز نیز دو عامل دیگر در کاهش مصرف برق است.

مسئله هوای پاک

جالب است که بدانید کولرهای گازی هوای کثیف و آلوده را که از بیرون به داخل پنل هدایت می‌کند را به هوای پاک و مطبوع تبدیل می‌کند. اما در مقابل همین تمیز کردن فضای داخلی ساختمان از بیرون کولرهای گازی آلودگی زیادی را برای محیط زیست به وجود می‌آورند و پیشنهاد می‌شود که کلان شهرها که آلودگی هوا بسیار زیاد است از کولر گازی زیاد استفاده نشود. اما کولرهای آبی هوای بیرون را به داخل پوشال‌ها وارد می‌کنند ممکن است این هوا آلوده باشد اما امکان تهویه هوا توسط کولر آبی وجود ندارد. بنابراین محیط خانه آلوده است و مکانی مناسب برای رشد قارچ‌ها و باکتری‌ها ایجاد می‌شود.
شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.