بهزی

جست‌وجو

اصطلاحات سوارکاری

زمان مطالعه 1 دقیقه

اصطلاحات سوارکاری

اصطلاحات سوارکاری

از جمله ورزش هایی که در چند دهه اخیر مورد توجه قرار گرفته و جوانان زیادی را به خود جذب کرده، سوارکاری می باشد و می توان ورزش سوار کاری را از کهن ترین ورزش های جهان به شمار آورد.

ورزش سوارکاری، ورزشی می باشد که در آن رقابت سالم و مفید وجود دارد و به عنوان سرگرمی و گذراندن اوقات فراغت بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

سوارکاری چیست؟

از ویژگی های مهم سوار کاری می توان به متحد ساختن میان انسان و مرکب اشاره کرد. با توجه به این ویژگی موفقیت در سوارکاری به ارتباط و اعتماد میان اسب و سوار کار بستگی دارد.

این نکته نیز حائز اهمیت می باشد که برای یادگیری ورزش سوارکاری نیازی به دانش و مهارت خاصی نمی باشد اما قدرت جسمی و ذهنی برای کنترل اسب از ملزومات یادگیری این رشته ورزشی می باشد.


اصطلاحات سوارکاری چیست؟

چهار نعل :به حرکت بالای اسب چهار نعل می گویند.

یورتمه: یورتمه به حالتی می گویند که اسب در آن به شکل آرام و ملایم می دود.

ساز و برگ: به لوازم سوارکاری زین، مهمیز، دهنه اسب، رکاب ساز و برگ می گویند.

رکاب: پله ای که برای رفتن سوارکار به پشت اسب استفاده می شود و با دو حلقه آهنی محکم می شود.

چابک سوار: به سوارکار ماهر و چابک، چابک سوار می گویند.

اسپریس: پیست اسب دوانی

کورس: یک رقابت میان سوارکاران است که هدف عبور از خط پایان به عنوان اولین سوارکار است.

مهمیز: قطعه آهنی که سوارکار با استفاده از آن اسب را به حرکت در می آورد.

زین: پارچه ای ضخیم که سوار بر روی آن می نشیند و به تعادل سوارکار کمک می کند.

دهنه: قطعه ای فلزی که در دهان اسب قرار می گیرد تا سوارکار بتواند به واسطه طناب وصل شده به آن اسب را هدایت کند.

افزایش قدرت عضلانی بدن

برای قرار گیری صحیح بر روی اسب عضلات مرکزی بدن به ویژه عضلات پشت و سینه باید تمرین داشته باشد زیرا برای حفظ تعادل بر روی اسب این عضلات درگیر خواهند شد.

بهبود هماهنگی

یک مهارت مهم برای سوارکاری هماهنگی می باشد زیرا سوارکار باید حرکات بدن خود را با اسب هماهنگ کند تا علاوه بر هدایت درست اسب بتواند از موانع موجود در راه نیز عبور کند.

تقویت اعتماد

تقویت رابطه اعتماد میان سوارکار و اسب در موفقیت یک سوارکار بسیار موثر می باشد، از جمله مسائل مهمی که در یادگیری اسب سواری نیاز به تمرین زیاد دارد، اعتماد سازی با اسب می باشد.

به کار گیری ذهن

یک مزیت مهم سوار کاری انجام فعالیت روانی است، زیرا اسب سواری جسم و روان انسان را به فعالیت وا می دارد. در سوارکاری شما باید نحوه اجرای حرکات و غلبه بر اسب را یاد بگیرید به همین دلیل مغز باید این اطلاعات را ذخیره کند و در حین استفاده از اسب با به کارگیری ذهن از این اطلاعات بهره ببرد.

تقویت مهارت های حل مسئله

در سوارکاری گاهی اسب از فرمان های شما اطاعت نمی کند و شما باید این مسئله را در همان لحظه حل کنید و اسب را کنترل نمایید تا خطری شما را تهدید نکند.

افزایش اجتماعی شدن

اسب سواری باعث بزرگتر شدن دایره اجتماعی زندگی شما می شود، زیرا شما با اسب، سوارکاران دیگر، مربی و… آشنا می شوید و باید با آنها ارتباط بگیرید. آموزش های عمومی و گروهی درباره اسب یک تجربه اجتماعی را برای شما بوجود خواهد آورد.

ایجاد زمان استراحت

سوارکاری باعث استراحت ذهنی و فکری می شود.

ایجاد فرصت رقابت

اصلاحات سوارکاری انواع مختلفی از رقابت ها را مانند پرش، درساژ و… بوجود آورده است. افراد فرصت ابراز استعداد های خود را با شرکت در این مسابقات و رقابت ها دارند.

افزایش قدرت و سفتی ماهیچه

به طور کلی سوارکاری باعث افزایش قدرت و سفتی ماهیچه میشود به طوری که افراد سوارکار قادرند سایر فعالیت های فیزیکی را نیز به راحتی انجام دهند.

بهبود وضعیت روانی

سوارکاری وضعیت روانی فرد سوارکار را بهبود می بخشد، بر اساس باور اکثریت مردم وقت گذرانی با حیوانات باعث افزایش هورمون خلق و خوی می شود.

نکاتی برای انجام اسب سواری

سعی کنید از مراکز خوب اسب سواری استفاده کنید، در مراکز خوب اسب سواری شما می توانید از یک مربی خود اسب سواری اصطلاحات سوارکاری را آموزش ببینید.
سعی کنید مربی انتخاب کنید که با تجربه باشد و سوارکاری او بسیار خوب باشد.

اسب انتخابی باید زیر ۸ سال سن داشته باشد و بتواند به صورت دایره ای و آرام، ملایم حرکت کند.
قبل از شروع حرکت به کمک مربی افسار اسب را محکم ببندید.
از سمت چپ اسب سوار شوید.
باید سعی کنید در اسب سواری تعادل خود را حفظ نمایید و برای حفظ تعادل بهتر است خود را به یال اسب بچسبانید و به جلوی خود نگاه کنید و پاهای خود را به سمت پایین بگذارید و قسمت هایی از بدن شما مانند شانه ها و پاشنه های پایتان و کشاله ران کشیده باشد.
از رکاب و شلاق برای کنترل اسب استفاده کنید همچنین برای متوقف کردن اسب از کلمه هوو استفاده کنید.
برای دور زدن اسب افسار را به سمتی که میخواهید چپ یا راست بکشید و پا به اسب فشار وارد کنید.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.