بهزی

جست‌وجو

سرمایه و ابزار مورد نیاز شغل کلیدسازی

زمان مطالعه 1 دقیقه

سرمایه و ابزار مورد نیاز شغل کلیدسازی

شغل کلید سازی چیست؟

کلید ساز به فردی اطلاق می شود که با استفاده از مهارت هایی اعم از مهارت های فلز کاری، قادر به ساخت و تولید انواع و اقسام کلید، تکثیر قفل و یا تعمیر آن ها با به کار گیری نکات ایمنی است. به این دلیل که امروزه اکثر کلیدها و قفل ها دیجیتالی شده اند، نیاز به آشنایی با ابزار و تجهیزات امنیتی بیشتر از قبل احساس می شود.

لازم به ذکر است که با استفاده از تجهیزات و لوازم خودکار و یا نیمه خودکار می توان تا حدودی دشواری های این حرفه را کاهش داد، اما به یاد داشته باشید که نحوه کار کردن با این دستگاه ها نیز نیازمند آموزش و فراگیری است. در واقع فرد کلید ساز به فعالیت هایی از قبیل ساخت، تعمیر قفل، کلید، ریموت و سوئیچ و … می پردازد.

بدیهی است که شغل کلید سازی هم در دسته فعالیت های هنری می توان جای داد. تعدادی از مهارت هایی که شخص کلید ساز باید در این حرفه بلد باشد عبارتند از: نحوه پلیسه گرفتن کلیدها، ساخت انواع کلیدها، تعمیر قفل های مختلف، نحوه کار با اره کمان، نحوه کار با دستگاه های متفاوت از جمله دستگاه کلید زن و برش کاری.

به این نکته توجه داشته باشید که هرچند با مهارت های ذکر شده در بالا آشنا باشید، اما یک کلید ساز موفق کسی است که همگام با پیشرفت های امنیتی در صنعت کلید سازی باشد و همواره اطلاعات خود را به روز حفظ نماید.

علاوه بر تمام مواردی که پیش تر به آن پرداخته شد، به یاد داشته باشید که شغل کلید سازی در دسته مشاغل خدماتی و فنی قرار می گیرد. از همین رو، مشتری ها مراجعه کنندگان به فرد کلید ساز معمولا افراد محلی می باشند. در نتیجه روابط عمومی و فن بیان و اصول مذاکره نقش کلیدی ای را در موفقیت شغلی فرد ایفا می کند.

حوزه کاری شغل کلید سازی بسیار وسیع است و به طور کلی می توان آن را به دو دسته اساسی تقسیم بندی نمود: کلید سازی و قفل سازی خودرو، کلید سازی و قفل سازی منازل. توجه کنید که هر کدام از این دسته ها زیر مجموعه های منحصر به فرد خود را دارند. برای مثال فعالیت هایی که در دسته کلید سازی خودرو قابل انجام هستند شامل تعمیرات کلید، تعمیرات قفل، باز نمودن قفل خودرو های دارای کد، نصب قفل های زاپاس، بالا رفتن شیشه های خودرو نیز در دسته خدمات مربوط به کلید سازی جای می گیرد.

ابزار و تجهیزات مربوط به شغل کلید سازی

دستگاه کلید سازی سوئیچی: این نوع دستگاه با اهمیت ترین و می توان گفت مهم ترین دستگاه کلید سازی برای ساخت انواع کلیدهای خانگی و همچنین درصد بالایی از کلیدهای خودرو است.

دستگاه کلید سازی کامپیوتری: با ورود دستگاه کلید سازی کامپیوتری، انقلابی عظیم در صنعت کلید سازی رخ داد. با استفاده از این دستگاه به ساخت کلیدهای جدیدی به نام کلید کامپیوتری پرداخته شد که محبوبیت زیادی هم پیدا کرد، چرا که امروزه مردم به دلیل امنیت بالا از این نوع قفل و کلیدها بهره می برند. لازم به ذکر است که دستگاه های کامپیوتری برای ساخت و تولید کلیدهای شیار دار یا دو لب کلیدهای موتوری استفاده می شوند.

دستگاه سی ان سی (CNC) کلیدهای اتوماتیک: نسل جدید کلیدهای امروزی که شامل کلیدهای اتوماتیک از جمله کلیدهای موتوری و ماشینی هستند، نیاز به ساخت دقیق تر و ظریف تری دارند که به هیچ عنوان با دستگاه های قدیمی که دستی بودند این کار امکان پذیر نیست. بلکه امروزه دستگاهی با نام سی ان سی (CNC) کمک بسیار بزرگی به این حوزه نموده است. نحوه کار این دستگاه به این صورت است که شماره شاسی را از مشتری می گیرند و سپس با دریافت کد تراش از شرکت سازنده، می توانند کلید این مدل های خاصی از ماشین را تراش دهند.

سمبه: به منظور ساخت بدنه قفل استاده می شود.

مته: برای سوراخ نمودن بخش های مختلف قفل مثل دسته و پایه کاربرد دارد. به این صورت که با عبور دادن میخی از داخل پایه و دسته، حالت چرخنده ایجاد می کند (قابل ذکر است که مته به دو صورت برقی و دستی موجود می باشد).

انواع سوهان
: به منظور صیقل دادن و شکل دادن طرح بر روی قفل کاربرد دارد.

سندان: جنس آن از فولاد است. در واقع فلزی که حرارت دیده است را روی آن قرار می دهند و به وسیله پتک آنقدر ضربه می زنند تا به شکل دلخواه برسند. به این نکته توجه داشته باشید که بعضی از سندان ها کنار دیواره، دارای امضا هستند و قلمزنی شده اند.

گیره: متشکل از دو فک است که به وسیله یک دسته باز و همچنین بسته می شود. از این ابزار به منظور نگه داشتن قطعه ای که کلید ساز بر روی آن کار می کند، استفاده می شود. جنس بهترین گیره ها از فولاد است. چنانچه بخواهید قفل هایی در ابعاد مختلف بسازید، گیره هایی باید تهیه نمایید که با ابعاد قفل ها متناسب باشند.

مته کمانک: نوعی مته دستی است که کار آن شبیه به خراطی می باشد.

اسکنه: یک قلم است که توسط ضربه چکش عملیات تراش را انجام می دهد و برش های متفاوتی را شکل می دهد.

چکش: به منظور شکل دهی انواع فلزات اعم از آهن و فولاد بکار می رود.

انبر دست: چنانچه بخواهید آهن داغ را نگه دارید و به آن ضربه بزنید، می توانید از انبردست استفاده کنید. به همین منظور دسته آن به صورت عایق حرارتی ساخته شده است.

قلاویز: به منظور ساخت و تولید پیچ های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد.

توپه:
این ابزار با هدف ساخت دهانه قفل به کار گرفته می شود. درون قفل باید جایی مانند نشیمن گاه وجود داشته باشد تا اینکه جا بیفتد. با چرخشتوپه، پله ایجاد می شود تا در نتیجه قفل زیاد پایین نرفته و در جای مناسبی قرار بگیرد.

کوره زغال
: به این خاطر که فلز مورد نظر باید حرارتی حدود 1000 تا 1100 درجه را ببیند تا نرم شود، به یک کوره نیاز داریم. توجه کنید که برای گرم کردن کوره نیاز است که سوخت آن به وسیله زغال تامین شود.

حدیده
: به ابزاری گفته می شود که به منظور ساخت پیچ های کوچکی که برای قسمت های داخل قفل کاربرد داند، مورد استفاده قرار می گیرد.

انبر
: انواع مختلف انبرهایی که می توانند برای آهنگری استفاده شوند، و که شامل قلم گیر، قطور گیر و یا نازک گیر هستند، در دسته ابزار قفل و کلید سازی نیز می توانند استفاده شوند.

پایه وادار:
در واقع همان سنبه می باشد با این تفاوت که سر آن به صورت گرد نمی باشد، بلکه به شکل مستطیل می باشد که به منظور ساخت پایه قفل کاربرد دارد.

قابل ذکر است که چنانچه بخواهید در سطح پیشرفته تر کار کنید و دستگاه های پیشرفته تری را خریداری کنید، میزان این سرمایه فراتر خواهد رفت. اما اگر بخواهید به ساخت کلیدهای معمولی و تعمیرات مشغول شوید، همین میزان سرمایه کافی است.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.