بهزی

جست‌وجو

کمپرسور کولر گازی چیست و چگونه کار می کند

زمان مطالعه 1 دقیقه

کمپرسور کولر گازی چیست و چگونه کار می کند

کمپرسور کولر گازی چیست ؟

در واقع کمپرسور قلب تپنده یک سیستم سرمایشی گازی است، در واقع کمپرسو قسمتی است که مبرد را از یک مایع سرد با فشار پایین به ی گاز گرم با فشار بالا تبدیل می کند، این تغییر دمای باعث می شود که قسمت های دیگر کولر گازی که در ادامه معرفی می کنیم، هوای سرد تولید کرده و بدین ترتیب افراد موجود در یک محیط را از گرمای سخت تابستان نجات دهد. در این مقاله می خواهیم به شما عزیزان بگوییم که کمپرسور کولر گازی دقیقا چیست، چگونه کار می کند و همچنین نکاتی را نیز به شما آموزش خواهیم داد تا از آن بهتر مراقبت کرده و کمپرسور کولر گازی را حفظ نمایید. با ما باشید.

کمپرسور کولر گازی چگونه کار می کند؟

در کولر گازی ها، مبرد ماده جادویی است که باعث می شود عملیان تهویه و سرمایش و گرمایش امکان پذیر شود. در واقع مبرد سیای است که دائما در حال تغییر حالت از یک مایع با فشار پایین به یک گاز با فشار بالا است، مبرد در حالت مایع و کم فشار خود، سرد می باشد، و در برخورد با هوای گرم، گرمای هوا را جذب کرده و بدین ترتیب هوای مورد نظر را خنک کرده و باعث کاهش دمای آن می شود، اما وقتی که در حالت گازی و فشار بالا قرار دارد، دمای آن بالا می باشد، و در صورت برخورد با هوای سرد سرمای آن را جذب کرده و متراکم می شود، این چرخه باعث گرم شدن هوا و افزایش دما می شود.

دلیل اهمیت وجود کمپرسور چیست؟

تغییر حالت مبرد از مایع به گاز و از فشار پایین به فشار بالا، تنها به علت وجود کمپرسور که اصلی ترین قسمت یونیت خارجی می باشد، امکان پذیر می باشد. در واقع به صورت مختصر اگر بخواهیم توضیح دهیم که کمپرسور کولر گازی چگونه کار می کند باید بگوییم که کمپرسور وظیفه متراکم کردن و افزایش فشار و دمای مبرد و تبدیل آن به حالت گازی را به عهده دارد که در نهایت این گاز را به کندانسور منتقل می سازد.

مرحله اول : کمپرسور متراکم سازی مبرد

اگر نمی دانید وظیفه اصلی کمپرسور یک کولر گازی چیست، باید بگوییم که، در واقع همانطور که از نامش پیداست، وظیفه کمپرسور کمپرس و متراکم کردن مبرد کولر گازی می باشد، در نهایت هنگامی که کمپرسور این بخار داغ و با فشار بالا را به کندانسور یا خنک کننده ( که همان رادیاتور در کولر گازی ها می باشد ) منتقل می سازد.

مرحله دوم : کندانسور و خنک کردن مبرد

فنی که در یونیت خارجی تعبیه شده است، هوا را به داخل کشیده، از رادیاتور ( کندانسور ) عبور داده و بدین ترتیب به دلیل سیم پیچی بودن و طولانی بودن مسیر حرکت گاز مبرد، این گاز گرمای خود را از دست داده و در نهایت ( پایا ن مسیر ) به مایعی خنک و با فشار پایین تبدیل می شود، هوای کشیده شده به داخل موتور کولر گازی به صورت هوای گرم از دستگاه خارج می شود.
مرحله سوم : حرکت مایع مبرد به سمت یونیت داخلی

در واقع فشاری که کمپرسور کولر گازی به گاز وارد می آورد، باعث می شود در نهایت که این گاز به حالت مایع تبدیل شد، مبرد، مایع خنک و با فشار پایین از طریق لوله های کولر گازی، به سمت یونیت داخلی که به آن هواساز نیز می گویند، منتقل شود، سپس در این حالت این مایع خنک و سرد، هوای گرم محیط را جذب کرده و بخار می شود، و بخر مورد نظر مجددا به سمت کمپرسور جهت متراکم سازی پمپاژ می شود.

مرحله چهارم : شیر انبساط

مرحله ای که در این بین وجود دارد و در پاراگراف بالا توضیح ندادیم، مرحله انبساط و تغییر فشار می باشد که در واقع در دال یونیت داخلی می باشد، مایع مبرد هنگامی که به سمت یونی داخلی پمپاژ می شود، یک مایع متراکم و فشار بالا است، در این قسمت ابتدا از یک شیر انبساط عبور می کند تا فشار آن کاهش یافته و به یک مایع مبرد فشار پایین خنک تبدیل شود.

مرحله پنجم : تولید هوای سرد

در نهایت سنسوری که وظیفه کنترل دما را بر عهده دارد، با شیر انبساط سیگنال هایی ارسال می کند تا قدار مناسبی مایع مبرد انتقال داده شود، و در نهایت هنگام ورود مبرد به هواساز، مایع مرد نظر تبخیر می شود، گرما را جذب کرده و هوای را خنک می کند.

نحوه مراقبت از کمپرسور کولر گازی

به شرط اینکه سیستم سرمایشی شما، حال چه کولر گازی باشد چه داکت اسپلیت و یا هر سیستم سرمایشی گازی دیگری به صورت سالانه سرویس شود، کمپرسور مراقبت از خود را به خوبی انجام داده و ی تواند ۱۰ الی ۱۵ سال در شرایط عادی، سالم باقی بماند.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.