بهزی

جست‌وجو

انبر تسمه کش چیست؟

زمان مطالعه 1 دقیقه

انبر تسمه کش چیست؟

انبر تسمه کش چیست؟

انبر تسمه کش یکی از نیاز‌های اصلی دستگاه تسمه کش دستی یا مکملی برای انواع دیگر تسمه کش‌های نیمه اتوماتیک و اتوماتیک مثل تسمه کش برقی است. تفاوت اصلی‌ای که تسمه کش دستی با سایر دستگاه‌ها‌ی تسمه کش دارد این است که این ابزار مکانیکی برای اتصال دادن تسمه‌ها به یکدیگر به وسیله‌ای احتیاج دارد که بست فلزی را روی دو سطح مقطع تسمه‌ها سفت یا پانچ کند. این وسیله با نام انبر تسمه کش شناخته می‌شود و معمولاً همراه با تسمه کش دستی ارائه می‌شود، اما به‌صورت جداگانه و برای مصارف دیگر هم می‌توان آن را تهیه کرد. انبر تسمه کش حتی برای کاربرد‌هایی که کشیدن تسمه دور بسته زیاد هم الزامی نیست، کار اتصال تسمه دور بسته‌ها را منتهی به‌صورت شل‌تر به کمک تسمه و بست فلزی انجام می‌دهد. انبر تسمه و بست فلزی جزء تجهیزات حیاتی بسته‌بندی‌های مختلف هستند و برای تسمه‌های پلاستیکی کاربرد دارند.

کاربرد انبر تسمه کش چیست؟

کاری که انواع دستگاه تسمه کش اتوماتیک یا نیمه اتوماتیک مثل تسمه کش شارژی از طریق ایجاد گرما در ناحیه اتصال تسمه و جوش حرارتی تسمه‌ها انجام می‌دهند، انبر تسمه کش به شکل مکانیکی با وارد کردن فشار به ساختار بست فلزی و دندانه‌دار کردن و فشرده کردن آن روی تسمه‌های پلاستیکی انجام می‌دهد. کاربرد انبر تسمه کش برای انواع دستگاه تسمه کش دستی که با نام تسمه کش نامحدود کش هم شناخته می‌شوند، معنا پیدا می‌کند. انواع دیگر تسمه کش مثل دستگاه تسمه کش بادی، سه کار کشیدن، اتصال دادن و قطع کردن تسمه را با هم انجام می‌دهند و برای هیچ کدام از این مراحل به تجهیزات جداگانه‌ای احتیاج ندارند. تسمه کش‌های دستی فقط گاهی مجهز به قطع کن یا کاتر نیستند ولی برای اتصال تسمه‌ها حتماً نیاز به انبر تسمه دارند.

به‌طورکلی از انبر تسمه کش برای کاربرد‌های زیادی می‌توان استفاده کرد که برخی از آن‌ها به شرح زیر است:

استفاده از انبر تسمه کش برای اتصال تسمه‌ها در دستگاه تسمه کش دستی کاربرد اصلی انبر تسمه کش، انجام یکی از سه مرحله اصلی کار تسمه کشی بسته‌ها یعنی اتصال تسمه‌ها به همدیگر از طریق فشرده کردن بست فلزی است.

استفاده از انبر تسمه کش برای محکم کردن جوش‌های حرارتی


خیلی از انواع دستگاه تسمه کش برقی و بادی، اتصال تسمه‌ها را با برقراری جوش حرارتی و ترکیب و اختلاط مواد پلیمری تشکیل دهنده دو نوع تسمه پلاستیکی پلی‌اتیلن (PET) یا پلی پروپیلن (PP) میسر می‌کنند. این اتصال ازنظر ایمنی استاندارد و مطلوب است اما گاهی برای بسته‌های سنگین که قرار است با جرثقیل حمل شوند یا بسته‌های بد حجم که استحکام تسمه کشی در آن اهمیت بیشتری دارد، کاربران تمایل دارند جوش‌های حرارتی دستگاه‌های اتوماتیک یا نیمه اتوماتیک تسمه کش را با بست فلزی محکم‌تر کنند و به همین دلیل از انبر تسمه کش برای این کار استفاده می‌کنند.

استفاده از انبر تسمه کش برای بسته‌بندی بدون دستگاه تسمه کش


به‌جز تکمیل کردن کار دستگاه تسمه کش نامحدود کش و محکم‌کاری جوش‌های حرارتی، انبر تسمه کش گاهی برای کشیدن تسمه بدون هیچ مکانیسم کِشنده‌ای هم کاربرد دارد. البته که مهروموم بسته‌ای که فقط از طریق تسمه و بست و انبر تسمه کشی شده باشد استاندارد نیست، اما ممکن است در برخی از موارد و در صورت تبحر کاربران، نتیجه چیزی کم‌تر از یک بسته‌بندی کامل با دستگاه تسمه کش نداشته باشد.

استفاده از انبر تسمه کش برای انواع دیگر دستگاه تسمه کش


انبر تسمه کش برای جبران خرابی دستگاه‌های تسمه کشی هم که قابلیت جوش حرارتی یا مکانیکی را در خودشان دارند، مناسب است. گاهی به دلیل فرسودگی یا خرابی ممکن است سیستم اتصال خودکار دستگاه تسمه کش از کار بیفتد و کاربرد دستگاه عملاً مختل شود، اما انبر تسمه کش در این طور مواقعی می‌تواند کار اتصال را در کنار هر نوع دستگاه تسمه کشی به عهده بگیرد و تا زمان تعمیر یا تعویض دستگاه تسمه کش به ادامه روند کار بسته‌بندی یا توزیع محصولات کمک کند.

چگونه با انبر تسمه کش کار کنیم؟

کار با انبر تسمه کش بسیار ساده است. این ابزار در اندازه‌های مختلف و معمولاً در سایز‌های ۱۶ و ۱۹ قابل تهیه است. منظور از این اعداد در انبر تسمه کش، سایز دهانه انبر به میلی‌متر است؛ پس سایز ۱۹ یعنی انبر تسمه کش برای پانچ کردن بست فلزی تسمه‌های پلاستیکی با عرض ۱۹ میلی‌متری مناسب است. اندازه‌های استاندارد تسمه در ایران معمولاً ۱۶ و ۱۹ میلی‌متری است و انبر‌های مناسب همین عرض‌ها هم در بازار موجود است. کار انبر تسمه کش بعد از دو مرحله کشیدن تسمه دور بسته به اندازه موردنظر و قرار دادن بست فلزی روی دو سر تسمه آغاز می‌شود. در این شرایط کاربر باید دهانه انبر را روی بست فلزی و دو سر تسمه قرار دهد و زاویه دسته‌های انبر را که در حالت دهانه باز، باز است، ببندد تا فشار لازم برای فشرده کردن بست و چفت شدن تسمه زیر آن وارد شود.
قطع کردن دنباله تسمه با کاتر تسمه کش یا کاتر جدا بهتر است بعد از برقراری اتصال صورت بگیرد، چون بعد از برقراری اتصال انتخاب نقطه صحیح و مناسب برش، احتمالاً دقیق‌تر انجام می‌شود.

ویژگی‌های یک انبر تسمه کش خوب چیست؟

کیفیت بدنه

استفاده از ابزار صنعتی به‌طورکلی همراه به ضربه خوردن‌های پیاپی و استهلاک بالا است و به همین علت کیفیت ساخت آن‌ها باید بالا باشد. چدن به دلیل شکننده بودن آن‌چنان مناسب وسایلی مثل انبر تسمه کش نیست که کاربری‌شان بر اساس واردکردن فشار است. در مقابل، آلیاژ‌های آلومینیومی هم استحکام بیشتری به ابزار می‌دهد، هم‌ وزن آن‌ها را سبک‌تر می‌کند و بهتر است در ساخت بدنه انبر تسمه کش هم به‌کاررفته باشد.

روان بودن لولا‌ها

روان بودن لولا‌های حرکتی در ابزاری مثل انبر تسمه کش فقط تا حدی به روغن‌کاری ربط دارد و مناسب‌تر است که در کیفیت ساخت از این مسأله بهره‌مند باشد تا مصرف نیروی انسانی را به حداقل برساند.

نرخ شکست کم‌تر بست

انبر‌های بی‌کیفیت گاهی با واردکردن فشار نامناسب باعث خرابی بست‌های فلزی می‌شوند. بست‌های فلزی به‌عنوان یکی از ملزومات اصلی بسته‌بندی هزینه‌ی زیادی را به کارگاه‌ها تحمیل می‌کند، پس حداقل از جانب انبر تسمه کش بهتر است نرخ شکست و خرابی آن‌ها با تهیه یک محصول مطمئن کم‌تر باشد.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.