بهزی

جست‌وجو

مهم ترین انواع تابلو برق که باید بشناسید!

زمان مطالعه 1 دقیقه

مهم ترین انواع تابلو برق که باید بشناسید!

انواع تابلو برق از نظر سطح ولتاژ

انواع تابلو برق از نظر سطح ولتاژ به دو دستۀ زیر تقسیم می شوند:

  • تابلو فشار متوسط (MV)
  • تابلو فشار ضعیف (LV)

تابلو برق فشار متوسط

تابلوهای فشار متوسط معمولاً در سطح ولتاژ ۱ تا ۳۶ کیلو ولت قرار دارند و به صورت چند سلولی مونتاژ می شوند. تجهیزات داخل این تابلوها شامل انواع کلیدهای قدرت یا دژنکتور، ترانسفورماتورهای اندازه گیری جریان و ولتاژ، کلیدهای جدا کننده زمین، کنتاکتورهای فشار متوسط، رله، باس بار، لوازم و تجهیزات کنترلی است.

تابلو برق فشار ضعیف

مطابق با استاندارد IEC60439-1 تابلوی فشار ضعیف ترکیبی است از یک یا چند وسیلۀ قطع و وصل فشار ضعیف همراه با تجهیزات کنترلی، اندازه گیری، نشانگر، حفاظتی، تنظیم کننده و … مربوط به خود که به نحوی کامل نصب و سوار شده و کلیه اتصالات الکتریکی و مکانیکی داخلی و قطعات ساختمانی را شامل می شود.

پس از تبدیل ولتاژ فشار قوی به ولتاژ فشار ضعیف در پست های ترانس، جهت تقسیم انرژی الکتریکی از تابلوهای فشار ضعیف استفاده می شود. معمولاً ولتاژ نامی تابلوهای فشار ضعیف در جریان متناوب از ۱۰۰۰V و فرکانس ۱۰۰۰Hz و در جریان مستقیم ولتاژ نامی تابلو از ۱۵۰۰V بیشتر نمی شود. تنوع مصرف کننده ها، احتیاجات مختلف در مورد طرح و اندازه تابلوهای فشار ضعیف را ایجاب می کند.

در نتیجه، تابلوهای فشار ضعیف با اندازه های استاندارد تهیه شده و بسته به احتیاج به کلیدهای خودکار و یا ترکیب کلید و فیوزهای متعدد و همچنین دستگاه های اندازه گیری و غیره برای مدارهای خروجی مجهز می شود.

این تابلوها بسته به محل نصب آنها از جنس عایق، چدن، ورقه های آهن و به شکل های مختلف: دیواری، توکار و روکار، همچنین ایستاده برای فضاهای آزاد یا سرپوشیده ساخته می شوند.

انواع تابلو فشار ضعیف

تابلوهای فشار ضعیف در سطح ولتاژ کمتر از ۱۰۰۰ ولت قرار دارند. ولتاژ نامی تابلوهای فشار ضعیف اغلب تا ۶۹۰ ولت و ولتاژ سرویس تا ۵۰۰ ولت است. تابلوهای فشار ضعیف اغلب در سه نوع زیر ساخته می شود:

الف) تابلوی دیواری (Wall Mounted)

ب) تابلوی ایستاده ثابت (Free Standing)

پ) تابلوی ایستاده کشویی

انواع تابلو برق از نظر محل نصب

تابلو برق بیرونی

تابلو برق درونی

انواع تابلو برق از نظر کاربرد

تابلو برق توزیع

تابلو برق توزیع به منظور جمع آوری و توزیع انرژی الکتریکی به کار برده می شوند. تابلوهای توزیع بسته به نیاز در ابعاد مختلف و نیز از نظر تجهیزات برای کاربردهای خاصی ساخته می شوند. ورودی تابلو اغلب برق شبکه سراسری است و خروجی آن مصرف کننده است. برای اتصال تابلو به ورودی و خروجی ها اغلب از ترمینال استفاده می کنند.

تابلوهای توزیع مختص تقسیم بندی جریان برق ورودی و انتقال آن است. این انتقال می تواند بین شبکه ای از تابلوهای دیگر که هر کدام کاری تخصصی انجام می دهند و یا صرفاً یک تابلوی توزیع چند منظوره صورت گیرد. در واقع این تابلو نوعی منبع تغذیه با حفاظت بالا برای دیگر تابلوها و ماشین آلات است. تقسیم بندی جریان به کمک ادوات مختلفی از جمله MCB ها و MCCB ها و با در نظر گرفتن سیستم حفاظت و محاسبات اندازه کابل ها و شمش های مسی صورت می گیرد.

تابلو برق کنترل

تابلو برق کنترل با بهره گیری از تجهیزات مختلف وضعیت سیستم را سنجیده و نمایش می دهند و در صورت لزوم تنظیمات اعمال شده توسط بهره بردار را به سیستم منتقل می کنند.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.