تمامی قطعات و قسمتهایی از ماشینآلات راهسازی که با زمین در تماس هستند، زیربندی نام دارند. برای مثال محرک و گرداننده در زمان کار با اصطکاک زیادی مواجه هستند به همین علت جزو لوازم زیربندی ماشینآلات راهسازی میباشند. واضح است که این قطعات در زیر قطعات مصرفی دستگاه قرار دارند و پس از گذشت مدتی خراب میشوند چراکه در هنگام کار فشار بسیار زیادی را تحمل میکنند. در صورت خراب شدن این قطعات باید سریعاً آنها را تعمیر و یا در صورت لزوم تعویض کرد. شرکتها و برندهای زیادی در سراسر جهان در زمینه تولید انواع قطعات زیربندی ماشینآلات راهسازی فعالیت دارد که شما میتوانید بهترین قطعات را از فروشگاه رویال کوماتسو خریداری نمایید.
عمر قطعات زیربندی

قطعات زیربندی ماشینآلات راهسازی در هنگام کار با اصطکاک بسیار زیادی مواجه هستند و ممکن است دیر یا زود عملکرد برخی از این قطعات با مشکل جدی مواجه شود. واضح است که اگر از قطعات باکیفیت و بادوامی استفاده شود طول عمر سیستم زیربندی افزایش پیدا میکند در حالی که برخی از افراد پس از خراب شدن این قطعات به فکر جایگزین کردن قطعاتی بیکیفیت و ارزان قیمت هستند. با خرید محصولات ارزان قیمت فقط به دستگاه خود آسیبهای بیشتری وارد میکنید و باید دوباره پس از گذشت مدت زمان کوتاهی دوباره همین قطعات را تهیه نمایید.
عوامل موثر بر عمر قطعات زیربندی ماشین آلات راهسازی
به طور کلی میتوان عوامل تاثیرگذار بر عمر زیربندی ماشین آلات راهسازی را به 3 دسته تقسیمبندی کرد که در ادامه آنها را بررسی میکنیم. اولین دسته متغیرهای قابل کنترل هستند یعنی افراد میتوانند کشش زنجیر، عرض کفشک و… را تنظیم نمایند. از اپراتور و یا پرسنل نمایندگی بخواهید که این کار را برای شما انجام دهد.
متغیرهای غیرقابل کنترل در محیط کار به وجود خواهند آمد و باید گفت که این عوامل به طور کامل به محیط کاری وابسته هستند. ضربه، پوشش، ساییدگی، نوع زمین، رطوبت از جمله عواملی است که در دسته متغیرهای غیرقابل کنترل قرار گرفتهاند.
متغیرهای نسبتاً قابل کنترل آخرین گروه دستهبندی متغیرها هستند که باید گفت این متغیرها توسط اپراتور کنترل میشوند. برای مثال اپراتور میتواند برخی از اتفاقات پیش آمده را تاحدودی کنترل کند. در نظر داشته باشید فردی که قصد سرویس ماشین شما را دارد باید دانش و مهارت کافی را درباره متغیرهای ذکر شده داشته باشد تا بتواند با شناسانی آنها، مشکل را برطرف نماید. بسیار پیش آمده است که فرد خود به تنهایی به تعویض قطعات زیربندی ماشینآلات راهسازی اقدام نموده است که باید گفت چنین کاری کاملا اشتباه میباشد. تعمیر و یا تعویض هرکدام از قطعات زیربندی به دانش و مهارت زیادی نیاز دارد و همچنین باید بهترین قطعات را از مراکز معتبر خریداری نمایید.
به شما توصیه میکنیم که از دستکاری کردن و تعمیر ماشینآلات راهسازی خود جدا خودداری نمایید تا هیچ آسیبی به قطعات اصلی دستگاه وارد نشود. قطعات زیربندی هر کدام از ماشینآلات با یکدیگر متفاوت است پس هنگام تهیه قطعات به نوع دستگاه خود توجه داشته باشید.

متغیرهای قابل کنترل
متغیرهای قابل کنترل را باید جداگانه مورد بررسی قرار داد. چرا که آنها تاثیر اقتصادی بسزایی در عمر کارکرد سیستمهای زیربندی دارند. تنظیم زنجیر تاثیر بسیار زیادی بر عمر بوش های خارجی دارد. تا حدی که می تواند تعیین کند آیا نیاز به یک تعویض هزینه بر، در سیستم رولیک زنجیر لازم است یا خیر؟ میزان کشش زنجیر می تواند حتی بر درست کارکردن قطعات آب بندی کننده قطعات زنجیر تاثیر بگذارد. از آنجا که تنظیم زنجیر، توسط اپراتور امکان پذیر است، یکی از عوامل قابل کنترل به شمار می آید.
پهنای کفشک که بعدا به تفصیل درباره آن صحبت می کنیم نیز یکی دیگر از متغیرهای قابل کنترل به حساب می آید. چرا که استفاده کننده بنابر توصیه فروشنده نوع کفشک ماشین جدید خود را به هنگام تعویض زنجیر ماشین یا نوع کار، انتخاب و یا تعویض می کند. در ادامه متوجه خواهید شد که عرض کفشک می تواند اثر زیادی بر عوامل مختلف از جمله آب بندهای زنجیر، روغنکاری صحیح، شکستگی لینک زنجیر و فرسایش فلنج رولیک و همچنین تعیین مقدار فرسایش بوش داشته باشد.
سومین و کم اهمیت ترین عامل قابل کنترل که در اینجا از آنها یاد می شود، هم راستایی است. این مورد به خصوص در ماشین هایی که دنده اسپراکت درقسمت پایین است به اشتباه دلیل بروز بسیاری از علایم شناخته می شود. دانستن اینکه آیا عدم هم راستایی بر الگوهای فرسایش تاثیر دارد یا خیر، بسیار مفید خواهد بود. چون بهتر می توان مشخص کرد که آیا عامل اصلی قابل کنترل بوده یا غیرقابل کنترل است. لرزش از دیگر عوامل موثر است. با وجود اینکه ارتعاش تحریکی زنجیر فقط در زمان طراحی ماشین، قابل کنترل است.
تنظیم زنجیر
اگرچه روش اندازه گیری میزان افتادگی نسبت به حالت اولیه و تنظیم زنجیر بسته به نوع ماشین فرق می کند؛ ولی اهمیت این موضوع در انواع ماشین های مختلف یکسان نیست. همانطور که قبلا گفته شد، سفت کردن بیش از حد زنجیر می تواند تاثیر بسیار زیادی بر کاهش عمر بیرونی بوش داشته باشد. (افزایش مقدار فرسایش به میزان سه برابر) و به همین دلیل در بسیاری از موارد به تنهایی از آن به عنوان ” عامل ” یا ” تسریع کننده ” در قسمت مشکلات ساختاری و فرسایشی نام برده می شود. برای اطلاع از میزان صحیح کشش زنجیر باید به دستورالعمل جداگانه مربوط به همان دستگاه مراجعه نمود.
پهنای کفشک (عرض کفشک) در ماشینهای چرخ زنجیری
پهنای کفشک زنجیر و مقدار تماس بر میزان فرسایش سطح زیربندی موثر است. از آنجا که پهنای کفشک جزو عوامل کنترل شدنی است می توان با انتخاب صحیح آن عملکرد و عمر فرسایش زیربندی دستگاه را بهبود بخشید. نمایندگی های فروش ماشین آلات می توانند شما را در انتخاب کفشک مناسب با توجه به عوامل ذکر شده زیر راهنمایی کنند.
دوام فرسایشی کفشک
کفشک های پهن تر باعث کاهش فرسایش نمی شوند ولی مواد سایشی اضافی که با بزرگتر شدن عاج کفشک ایجاد می شوند می تواند به مقدار کمی افزایش عمر زنجیر را باعث شود. لغزندگی، بزرگترین عاملی است که بر فرسایش کفشک تاثیر دارد.
دوام ساختار کفشک
با افزایش پهنای کفشک، ترک خوردگی، خم شدگی و شل شدگی نیز افزایش می یابد. تنش خمشی در کفشک به طور متناسب در فاصله های لبه بیرونی زنجیر تا انتهای کفشک افزایش می یابد.