بهزی

جست‌وجو

آشنایی با آهن آلات کاربردی

زمان مطالعه 1 دقیقه

آشنایی با آهن آلات کاربردی

امروزه آهن آلات یکی از عناصر جدا نشدنی زندگی بشر هستند که با گذشت زمان و توسعه ی زندگی شهری کاربرد این عنصر در زندگی بشر روز به روز افزایش یافت .

آشنایی با آهن آلات کاربردی

اسکلت ساختمان های بتنی و فولادی ، درب و پنجره ها ، مبلمان اداری و خانگی ، تجهیزات و لوازم صنعتی ، دیوار و سقف سوله ها و بسیاری از موارد دیگر از فولاد ساخته می شوند.



از دوران قدیم هم آهن آلات جز اصلی و اساسی در ساخت و ساز بوده اند و از عناصر مهم محسوب می شود در صنعت و ساخت ساختمان پر کاربردی ترین مصالح آهن آلات می باشد .

صنعت آهن و فولاد پایه های اقتصادی و اجتماعی هر کشور را دربر دارند و کالایی مهم و اساسی محسوب می شوند آهن آلات به شکل های گوناگون عرضه می شوند و همچنین کاربرد های متفاوتی نیز دارند .

میلگرد

این محصول بیشتر در ساختمان های بتنی در حال ساخت رویت می شود و در یک تعریف ساده می توان آن را پروفیلی با سطح مقطع دایره ای توپر معرفی کرد که در دو نوع ساده و آجدار تولید می شوند و نوع آجدار آن اغلب کاربردی ساختمانی دارد و نوع ساده ی آن کاربرد صنعتی دارد .

میلگردها با قطرهای گوناگونی تولید می شود و براساس اندازه ی قطر کاربرد های مختلفی نیز دارند برای مثال ساختمان 2 طبقه ممکن است از میلگرد 16 یا 18 استفاده شود و یا برای ساختمان 10 طبقه از میلگرد 28 تا 32 استفاده می شود .

تیرآهن

اکثر این محصول را به صورت مقطعی شبیه به H دیده اند اما جالب است بدانید که این نوع تیرآهن در صنعت به تیرآهن هاش معروف است .

نوع دیگری از تیرآهن هم وجود دارد که به آی مشهود است و بیشتر شبیه به حرف I انگلیسی است .

کاربرد اصلی تیرآهن در ساختمان های اسکلت فلزی می باشد که به عنوان ستون قرار می گیرد .

مورد استفاده آن در ستون ها ، خرپا ها ، نعل درگاه ها ، بیم ها در پوشش سقف ها و پل های لانه زنبوری می باشد .

لوله

لوله نیز یکی از مقاطع پرکاربرد فولادی است . نکته ی قابل توجه در لوله ها ، کاربرد گسترده ی آن بخصوص در مبلمان های خانگی ، لوله های انتقال نفت و گاز، صندلی های اداری ، میزها ، مبلمان از لوله ها استفاده می شود .

در دسته بندی لوله های صنعتی ، لوله های مبلی وجود دارد که با ورق فولادی روغنی ساخته می شود و کاربرد آن عمدتا در تولید مبلمان است .

شمش

از محصولات نورد فولاد است و این محصول ، خروجی کارخانه های فولادی است که به وسیله ی آن آهن آلات گوناگونی مثل تیرآهن و میلگرد تولید می شود .

شمش فولادی عموما برای کارخانه ها و تولیدی های صنعتی است که کاربرد ساختمانی ندارد و همچنین قیمت این محصول در بورس کالا کشور تعیین می شود و قیمت آن بر حسب عرضه و تقاضای این محصول است .


نبشی ها

مقطعی ای از فولاد است که هم به روش نورد سرد و هم به روش نورد گرم تولید می شود و شکل ظاهری آن مانندL است که با ضلع های مساوی و نامساوی تولید میشود.

نبشی ضلع مساوی اغلب استفاده های ساختمانی دارد و نبشی با ضلع های نامساوی بیشتر کاربردهای صنعتی مانند دکل برق دارد .


ناودانی


از دیگر مقاطع فولادی است و فرآیند شبیه به تولید نبشی دارد با تفاوت اینکه شکل U مانندی دارد اما مقطع پایینی آن صاف بوده و قوس دار نیست .
از دیگر کاربردهای ناودانی می توان به استفاده در آسانسورها ، پله های اضطراری اسکلت های فلزی سوله ها و بخش های مختلف سازه های فولادی و ... اشاره کرد .


ورق های فولادی


در تولید ورق های فولادی نیز از نورد سرد و گرم استفاده می شود .

به محصولی گفته می شود که دارای عرضی ثابت و طول متغیر است و این محصول عموما ضخامت بالایی ندارد و به صورت رول یا شیت بریده شده در بازار موجود است .

محصول خروجی فرآیند نورد گرم ، ورق سیاه است و محصول خروجی نورد سرد این محصول ورق روغنی است ظاهر ورق های روغنی براق و سیقلی است ورق های نورد سرد یا ورق روغنی پایه ی تولید ورق های گالوانیزه است .

ورق سیاه نیز به دلیل قرار گرفتن در فرآیند نورد گرم ظاهری کدر و تیره دارد به همین جهت این محصول در مصارف صنعتی که رنگ آن اهمیتی نداشته باشد به کار می رود مانند ساخت بدنه ی آبگرمکن ها ، تانکرها و قطعات خودرو و تجهیزات کشاورزی کاربرد دارد .

قوطی

قوطی ها محصولاتی هستند که سطح آنها به صورت مربع یا مستطیل توخالی است و با توجه به نوع جنس کاربردهای گوناگونی دارند .

قوطی ها با سایزهای بزرگ عموما در ستون سازه های فولادی به کار می رود اما قوطی در سایزهای کوچک در میزهای غذاخوری ، قفسه های فلزی ، بدنه ی داخلی خودروها ، درب و پنجره های فولادی و ... کاربرد فراوانی دارد.


قراضه

قراضه یا ضایعات آهنی ، از باقی مانده اضافه های فولاد تشکیل می شوند .

این آهن آلات قابل بازیافت هستند و در صنایع های مختلف کاربرد زیادی دارند .

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.