بهزی

جست‌وجو

مهم‌ترین نکاتی که هنگام خرید آهن آلات باید به آن توجه کنید

زمان مطالعه 1 دقیقه

مهم‌ترین نکاتی که هنگام خرید آهن آلات باید به آن توجه کنید

شناسایی انواع آهن آلات

انواع آهن آلات در اشکال و ابعاد مختلف و با استانداردها و ویژگی های متنوعی تولید می شوند و موارد کاربرد آنها نیز متفاوت است. میلگرد، تیرآهن، ورق، پروفیل، لوله، نبشی، ناودانی و شمش از جمله آهن آلات نام آشنا و پرکاربرد هستند. برخی از این موارد مانند میلگرد و تیرآهن هم در صنعت و هم ساختمان سازی کاربرد دارند. شمش از آن دسته آهن آلاتی است که در ساختمان سازی کاربردی ندارد و تنها در صنایع فولادی به عنوان ماده اولیه برای ساخت آهن آلاتی همچون میلگرد، تیرآهن، نبشی و ناودانی کاربرد دارد. لوله ها و پروفیل ها که از شکل دهی ورق های فولادی تولید می شوند نیز کاربرد فراوانی در صنایع مختلف دارند. پروفیل ها به دوسته کلی پروفیل های باز و بسته تقسیم می شوند. پروفیل z، پروفیل آبرو، پروفیل چهارچوبی و پروفیل فرنسوی جز پروفیل های باز و انواع قوطی ها و پروفیل درب و پنجره جز پروفیل های بسته محسوب می شوند. از دیدگاهی دیگر آهن آلات در دو دسته پوشش دار و بدون پوشش قرار می گیرند. مثلا ورق های رنگی و لوله های گالوانیزه ار جمله آهن آلات پوشش دار هستند. در برخی موارد برای افزایش مقاومت آهن در برابر خوردگی و زنگ زدگی پوششی پلیمری روی آنها کشیده می شود. بدیهی است که آهن آلات پوشش دار نسبت به بدون پوشش قیمت بالاتری دارند.

قیمت انواع آهن آلات

معمولا خریداران قبل از خرید هر کالا، اولین فاکتوری که مورد بررسی قرار می دهند قیمت است. حسن خرید هر کالایی با قیمت مناسب، اینست که می توانیم در هزینه ها صرفه جویی کنیم یا اگر قرار است یک میزان مشخص از سرمایه را به خرید کالایی اختصاص دهیم، اگر بتوانیم با قیمت پایین خرید را انجام دهیم، می توانیم مقدار یا تعداد بیشتری از آن کالا را بخریم. اهمیت قیمت در بازار آهن به قدری است که باید بگوییم مهمترین متغیر در بازار آهن، قیمت است برای همین قبل از خرید، باید قیمت انواع آهن آلات را مورد بررسی قرار دهیم. بستگی به نوع آهن آلات، مراجع و عوامل تعیین کننده قیمت آنها متفاوت است.

کیفیت آهن آلات

عوامل مختلفی در افزایش یا کاهش کیفیت آهن آلات تاثیر گذار هستند. تکنولوژی تولید، استفاده از نیروی کار خبره و با تجربه، مواد اولیه با کیفیت، عناصر تشکیل دهنده آلیاژ فولادی و حتی نحوه حمل و نقل و بارگیری صحیح می تواند کیفیت آهن آلات را تحت تاثیر قرار دهد. مشخص است که اگر از تکنولوژی روز برای تولید هر کالایی استفاده شود علاوه بر کاهش هزینه های تولید، تاثیر بسزایی در کیفیت آن کالا خواهد داشت. اگر برای ساخت پروفیل و لوله فولادی از ورق فولادی مرغوب استفاده شود محصول نهایی کیفیت بالاتری خواهد داشت. پروفیل هایی که از ورق فولاد مبارکه تولید می شوند در مقایسه با پروفیل هایی که از ورق اهواز یا گیلان برای تولید آنها استفاده می شود وزن کمتر و کیفیت بالاتری دارند. در مورد عناصر تشکیل دهنده، اگر میزان کربن زیادی در آلیاژ سازنده میلگرد یا تیرآهن وجود داشته باشد ممکن است باعث تردی و شکنندگی آن شود. اگر می خواهید آهن آلات با کیفیت خرید کنید باید به دنبال برند های معتبر و شناخته شده باشید.

نوع و میزان خرید خود را دقیقا مشخص کنید

تیرآهن، میلگرد، لوله، پروفیل، ورق، نبشی، ناودانی، شمش، کدامیک را نیاز دارید؟ چه مقدار و با چه کیفیتی مورد نظر شماست؟ انواع تیرآهن شامل IPE ، INP و IPB (هاش) می شود. میلگرد با آنالیزهای A1، A2، A3 و A4 در بازار موجود است. ورق با استانداردهای متنوعی از جمله ST37 ، ST52 ، ST12 و … تولید و به بازار عرضه می شود. انواع لوله و پروفیل با ورق اهوازی، ورق گیلان و ورق فولاد مبارکه تولید و به بازار عرضه می شود. قبل از خرید باید مشخص کنید که کدامیک از موارد ذکر شده با چه کیفیتی یا چه برندی و به چه میزان را می خواهید خرید کنید.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.