بهزی

جست‌وجو

تفاوت فرزکاری و تراشکاری

زمان مطالعه 1 دقیقه

تفاوت فرزکاری و تراشکاری

تفاوت بین فرزکاری و تراشکاری در چیست:

اگر در مقله های قبلی ما را دنبال کرده باشید حتما فرق بین فرزکاری و تراشکاری را به خوبی می دانید، اما اگر به هر دلیلی موفق به خواندن مقاله های قبلی نشده اید، در این مقاله که قرار است به تفاوت فرزکاری و تراشکاری بپردازیم با ما همراه باشید.

در حالت کلی، تفاوت بسیار زیادی بین فرزکاری و تراشکاری وجود دارد. اصولا ابزار های فرزکاری و تراشکاری، از ابزارآلات دقیق مهندسی به حساب می آیند که در صنعت و پروژه های مختلف، تاثیر گذاری بسیار زیادی دارند.

تراشکاری به عنوان یکی از روش های برش فلزات، عملیاتی است که با کمک دستگاهی که به آن دستگاه تراشکاری می گویند، سطح داخلی یا خارجی قطعات فلزی یا غیر فلزی را شیار می دهد. در این فرآیند، ابزار تراشکاری، ثابت و قطعه مورد نظر در حال چرخش است.

این در حالیست که فرآیند فرزکاری برای برداشتن براده و صیقل دادن به سطوح مختلف استفاده می شود. به همین منظور از دستگاهی به نام ماشین فرز استفاده می کنیم. ماشین های فرز با توجه به نوع قرارگیری تیغه فرز که به صورت افقی یا عمودی است، به دو دسته ماشین فرز افقی و ماشین فرز عمودی تقسیم بندی می شوند.

فرآیندهای تراشکاری:



تراشکاری: این فرآیند از ابتدایی ترین فرآیندهای ماشینکاری می باشد. که بخش مورد تراشکاری، می چرخد در حالی که ابزار برشی تک نقطه موازی با محور چرخش حرکت می کند. تراشکاری می تواند روی سطح داخلی یا خارجی جسم انجام شود. قطعه مورد تراشکاری عموما قطعه کاری است که تحت عملیات های ریخته گری، آهنگری، اکستروژن، تولید شده است.

تراشکاری مخروطی: به واسطه Compound Slide و ضمیمه تراشکاری مخروطی، با استفاده از یک ضمیمه کپی هیدرولیکی توسط دستگاه CNC و با استفاده از ابزار شکل دهی برای تراشکاری های آماتور به کار می رود.

شیار تراشی: در این فرآیند قلم شیار تراش در راستای شعاع قطعه به آرامی در داخل آن نفوذ می کند و شیاری برابر با پهنای قلم بر روی سطح خارجی قطعه استوانه ای ایجاد می کند.

پیج تراشی
: برای پیچ تراشی با استفاده از ماشین تراشکاری از رنده های پیچ بری استفاده می شود. رنده های پیچ بری جزئی از رنده های فرم بوده و لازم است که فرم لبه برنده آنها با فرم شیار دندانه پیچ مطابقت داشته باشد.

آج زنی: به عمل ایجاد شیارهای منظم و با اشکال مختلف در طول قطعه آج زنی می گویند.

ساختار و اجزای ماشین های فرز:



در تمامی دستگاه های فرز، یک محور اسپیندل برای چرخاندن ابزار وجود دارد که بر مبنای راستای آن، ماشین های فرز در سه گروه کلی طبقه بندی می شوند.

به دستگاه های با محور دوران افقی، ماشین فرز افقی و به دستگاه های با محور دوران عمودی ماشین فرز عمودی گفته می شود. به دستگاه هایی که محور قابلیت دوران و قرارگیری در هر دو وضعیت عمودی و افقی را داشته باشند، ماشین فرز یونیورسال (Universal) گفته می شود.

ساختار کلی تمامی دستگاه های فرز تا حد زیادی مشابه یکدیگر است و در ادامه به صورت تیتر وار به آنها اشاره خواهیم کرد.

- ستون و پایه یا Column and Base
- زانویی ماشین یا Knee
- میز گونیایی
- میز اصلی
- محور دورانی اصلی یا Spindle
- میله فرزگیر یا درن یا Arbor
- بازوی فوقانی یا Overhanging Arm در فرزهای افقی
- بازوی گردشی یا RAM در فرزهای عمودی


شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.