بهزی

جست‌وجو

پوکه معدنی چه کاربردی دارد؟

زمان مطالعه 1 دقیقه

پوکه معدنی چه کاربردی دارد؟
اگر می‌خواهید با کاربردهای پوکه معدنی و ویژگی‌های شگفت انگیز آن آشنا شوید با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.
پوکه
سنگ‌ها دنیای عجیبی دارند و انسان با کشف خواص آن‌ها به طور گسترده‌ای از آن‌ها در صنایع مختلف استفاده می‌کنند. بعضی از سنگ‌ها قیمتی و جزو جواهرات هستند و تعدادی دیگر به عنوان سنگ نما و ... مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این بین، پوکه معدنی به عنوان سنگ متخلل و سبک در نگاه اول شاید یک سنگ معمولی و ساده به نظر برسد. اما پوکه‌ها به دلیل ویژگی‌های منحصر به فردی که دارند به طور گسترده‌ای در ساختمان سازی، سد سازی، تصفیه آب، کشاورزی، آکواریوم‌های زینتی و .... مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پوکه معدنی چیست؟

قبل از اینکه با کاربردهای پوکه معدنی آشنا شویم و به سؤال پوکه معدنی چه کاربردی دارد پاسخ دهیم، بهتر است اطلاعات بیشتری در مورد این سنگ به ظاهر ساده اما خاص به دست آوریم. پوکه‌های معدنی سنگ‌های کوچک و متخلخلی هستند که در اثر فعالیت‌های آتشفشانی ایجاد می‌شوند. منشأ این سنگ‌ها گدازه‌های آتشفشانی هستند که از دل زمین بیرون می‌آیند و به سرعت سرد می‌شوند. دلیل تخلخل و وجود سوراخ‌های ریز روی این سنگ‌ها، خروج همزمان گاز در هنگام سرد شدن آن‌ها است. سنگ پا از معروف‌ترین نمونه‌های پوکه معدنی است. وزن بسیار پایین و تخلخل و درجه ساختی بالا باعث شده تا پوکه‌های معدنی کاربرده های مختلفی خصوصاً در ساخت بلوک‌های سبک و گزینه‌های مشابهی مانند بلوک naac داشته باشند.

کاربرد پوکه معدنی چیست؟

خواص سنگ پومیس یا پوکه معدنی باعث شده تا از آن در موارد مختلفی از جمله موارد زیر کاربرد داشته باشند. ما این موارد را در ادامه بررسی می‌کنیم. ساختمان سازی کشاورزی ساخت بتن سدسازی تصفیه خانه‌ها البته این سنگ‌ها دارای کاربردهای دیگری در تونل و مترو، پزشکی، داروسازی، نساجی، آکواریوم و ... هستند اما ما تنها به چند مورد مهم اشاره خواهیم کرد.

کاربرد پوکه معدنی در ساختمان سازی و عملیات عمرانی

از جمله مهمترین کاربردهای پوکه معدنی، استفاده از این سنگ سبک و مستحکم در ساختمان سازی و موارد مشابه است. با اینکه این روزها استفاده از فوم بتن و مواد جدیدی مانند مایع دستگاه فوم ساز ساختمانی رواج بیشتری دارد اما هنوز هم پوکه‌های معدنی نقش مهمی در ساخت بتن سبک با مقاومت بالا، سیمان کاری نما، ایزولاسیون لوله‌های زیر رودخانه‌ها و ... دارند. در واقع، گسترده‌ترین کاربرد سنگ پومیس یا پوکه معدنی مربوط به این بخش است.
پوکه معدنی

استفاده از پوکه معدنی در کشاورزی

یکی دیگر از کاربردهای بسیار مهم سنگ پومیس و پوکه معدنی، کمک به افزایش کیفیت تولید محصولات کشاورزی، جلوگیری از رویش گیاهان هرز و حفظ رطوبت و جلوگیری از ورود حشرات به درون باغ، گلدان و گلخانه است. خاصیت مهم پوکه معدنی یعنی تخلخل آن باعث می‌شود که از تبخیر آب جلوگیر کند و آب را در خود نگه دارد. از طرفی وجود مواد معدنی، نفوذپذیری مناسب و خاصیت ضد باکتریایی در رشد سریع گیاهان تأثیر مثبتی خواهد داشت.

کاربرد پوکه معدنی در ساخت بتن

سال‌ها است که پوکه‌های معدنی برای ملات سازی و ساخت بتن مورد استفاده قرار می‌گیرند. این پوکه‌ها نسبت به شن و ماسه وزن کمتری دارند و باعث سبکی بتن می‌شوند. از طرفی استحکام تراکمی، وزن مخصوص پایین، پایداری در برابر آتش، عایق صدا و ... باعث شده تاپوکه معدنی در بتن ساختماني، قطعات پيش‌ساخته و پركننده سبك كاربرد فراوان‌تری داشته باشد. یکی از گسترده‌ترین کاربردهای پوکه معدنی کف سازی با بتن است. البته همانطور که اشاره کردیم امروزه برای کاهش هزینه‌ها و مدت زمان اجرای پروژه، از دستگاه فوم بتن نیسانی تحت فشار در بسیاری از موارد از جمله کف سازی ها استفاده می‌شود. اما مقاومت بالای پوکه معدنی و مصرف نسبتاً پایین آب در مقایسه با فوم بتن باعث شده تا این روش هنوز هم بسیار کاربردی باشد.

پوکه معدنی و پروژه‌های سد سازی

در پاسخ به سؤال پوکه معدنی چه کاربردهایی دارد می‌توان به کاربرد آن در سدسازی نیز اشاره کرد. در قسمت‌های مختلف پروژه‌های عظیم سد سازی از پوکه‌های معدنی استفاده می‌شود. خاصیت جلوگیری از نفوذ آب به زمین یکی از مزیت‌های بزرگ پوکه‌های معدنی است که باعث می‌شود از آن به صورت گسترده در ساخت سدهای آبی استفاده شود. از طرفی در بتن سازی سدها نیز برای کاربردهای خاص از پوکه معدنی کمک گرفته می‌شود.

استفاده از پوکه معدنی در تصفیه آب

سنگ پومیس یا پوکه‌های معدنی به عنوان یک ماده تصفیه کننده قدرتمند جایگزین شن و سایر مواد تصفیه کننده در تصفیه خانه‌های کارخانه‌های صنعتی شده است. تحقیقات نشان می‌دهد که پوکه‌های معدنی در تصفیه آب آشامیدنی نیز تأثیر مثبت زیادی دارند. قیمت پایین، تأثیر مناسب و قابلیت استفاده در تصفیه خانه‌های کارخانجات صنعتی و آب شیرین، باعث شده تا در سال‌های اخیر کاربردهای پوکه معدنی به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کند.
پوکه معدنی

خواص پوکه معدنی و کاربردهای دیگر آن

از خواص پوکه معدنی می‌توان به عایق بودن در مقابل صدا و کاهش آلودگی‌های صوتی اشاره کرد. وجود هوا در سوراخ‌های ریز سنگ پومیس باعث شده در آپارتمان‌ها از آن برای افزای عایق شدن دیوارها در مقابل آلودگی صوتی باشد. از طرفی مقاومت بالا در مقابل رطوبت و آتش از دیگر خواص پوکه معدنی است. به کاربردن این سنگ‌ها در ساخت بلوک‌های بتنی سبک به شکل قابل توجی مقاومت آن‌ها در مقابل رطوبت و حرارت را افزایش می‌دهد. خاصیت سایندگی این سنگ‌ها همانند سنگ پا باعث کاربردهای آن‌ها در لوازم بهداشتی و آرایشی شده است. از سایندگیان ها در ساخت شلوارهای جین سنگ شور نیز استفاده می‌شود. گفته می‌شود این سنگ‌ها خاصیت ضد باکتریایی و ضد قارچی نیز دارند. همانطور که استفاده از آن‌ها در کشاورزی در سالم ماندن گیاهان مؤثر است از ترکیبات پوکه معدنی در بعضی از داروهای ضدعفونی کننده زخم‌ها نیز استفاده می‌شود.

تهیه انواع دستگاه بتن و مواد اولیه آن در عمران داتام

در این مقاله با کاربردهای پوکه معدنی آشنا شدیم. در کنار همه مواردی که اشاره کردیم مهم‌ترین کاربرد این سنگ‌ها در ساخت بلوک سبک و بتن است. شما می‌توانید انواع بلوک بتن سبک و بلوک سبک گازی را از شرکت عمران داتام یکی از معتبرترین شرکت‌های فعال در این حوزه خریداری کنید. علاوه بر این فوم بتن‌ها به دلیل مزیت‌های بسیار بیشتر جایگزین‌های فوق العاده ای برای پوکه معدنی هستند که شما می‌تواند دستگاه‌های فوم بتن و مواد اولیه مانند مایع کفزای فوم داتام را از سایت عمران داتام تهیه کنید.
شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.