بهزی

جست‌وجو

رابیتس چیست ؟ نحوه ی تولید و کاربردهای آن

زمان مطالعه 1 دقیقه

رابیتس چیست ؟ نحوه ی تولید و کاربردهای آن
یکی از مصالح که جدیدا کاربرد آن با استقبال بسیاری مواجه شده، رابیتس است که در زبان عامیانه با نام رابیز یا راویز هم شناخته می‌شود. امروزه مصالح ساختمانی نیز با توجه به شرایط زمانه و نوع نیاز بشر تغییر کرده‌اند و مثل گذشته محدود به مواردی چون سنگ، گل و چوب نیست. رابیتس به صورت ورقه‌ای به فروش می‌رسد. با وجود آشنایی بسیاری از افراد با رابیز ممکن است سوال شود که رابیتس چیست؟ در اصل ساختن یک سازه شامل اجزای مختلفی از جمله کف سازی، دیوارها، سقف و نما است. رابیتس، در ساخت سقف کاذب و کناف سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر قصد دارید ساختمان جدیدی بسازید یا در خانه خود نوسازی انجام دهید، بدون شک به این نوع مصالح نیاز خواهید داشت. در این مطلب ما راهنمای جامعی برای آشنایی شما با رابیتس، مزایای استفاده و نحوه خرید آن خواهیم داشت تا شما بیشتر با این محصول آشنا شوید.
رابیتس

رابیتس چیست؟

رابیتس نوعی ورق گالوانیزه است که به صورت مشبک تولید می‌شود. شبکه‌های موجود در این ورقه‌ها با نام چشمه شناخته می‌شود و دارای اندازه مختلفی است. در واقع همین امر باعث می‌شود تا با ورقه‌های فلزی عادی متفاوت داشته باشد. تعداد این شبکه‌ها، شکل و اندازه آنها در کاربرد این ورقه و قیمت آن بسیار اثر دارد. استفاده از این نوع مصالح منحصر به کشور ما نیست و در زبان بین‌المللی با نام rib lath شناخته می‌شود. الگوی منظم به کار رفته در ساخت آن باعث کاهش وزن و هزینه کمتر ورق گالوانیزه و تهویه هوا می‌شوند و آن را به یک راه حل همه‌کاره برای بسیاری از کاربردها در ساختمان‌ها تبدیل می‌کند. در پاسخ به این سوال که متداول‌ترین فلزات مورد استفاده برای تولید رابیتس چیست باید گفت که مواد مورد استفاده اصلی برای آن ورق گالوانیزه می باشد و شما بیشتر رابیز هایی که از ورق گالوانیزه ساخته می شود را در بازار ها مشاهده میکنید اما ممکن است بنا به نیاز از فولاد، فولاد ضد زنگ و آلومینیوم هم تولید شود که کاربرد آن برای موارد خاص می باشد.

نوع طراحی رابیتس

برای درک اینکه رابیتس چیست، باید نوع طراحی آن را بدانید، برخی از اشکال متداول در ساخت این ورق‌ها، مستطیل است. از دیگر ملاحظات طراحی رابیتس، اندازه ستون و چشمه آن است که بر میزان مقاومت ورق ها نیز تأثیر خواهد گذاشت. برای طراحی شبکه هرچه چشمه ها بزرگتر باشند، ورق‌های رابیز قدرت کمتری خواهد داشت، زیرا فضای زیادی در داخل شکل وجود دارد. با این حال، اگر زاویه‌ها خیلی کوچک باشند، قدرت بیشتر است زیرا شبکه‌ها بیش از حد به هم نزدیک است. بنابراین راویزهایی که سه چشم هستند قدرت بیشتری از رابیتس های دو چشمه دارند.
رابیتس

رابیتس چگونه تولید می‌شود؟

در پاسخ به این سوال که رابیتس چیست؟ گفتیم یک ورق گالوانیزه مشبک است. در ساخت آن یک ورق گالوانیزه کامل، توسط یک ردیف چاقو نصب شده بر روی دستگاه برش و با استفاده از قالب صنعتی شکاف می‌خورد، برش داده می‌شود و شکل داده می‌شود. چاقوها یا برنده ها به صورت یکنواخت به عقب و جلو حرکت می‌کنند، ورق را در حرکت مداوم و متناوب برش می‌دهند، در حالی که ورق از طریق دستگاه حرکت می‌کند. با برش چاقوها، دستگاه به طور همزمان روی قسمتهای تازه بریده شده فشار می‌دهد و آنها را از ورق جدا می‌کنند. اندازه، شکل و موقعیت چاقوها و ضخامت ورق فلز و شکل شبکه‌ها را تغییر می‌دهد.
رابیتس

کاربردهای مختلف رابیتس چیست؟

پیش از پرداختن به کاربردهای رابیتس در ساختمان، شاید جالب باشد بدانید که از آن برای مجسمه سازی به ویژه در شاخه پیکر تراشی و تندیس سازی استفاده می‌شود و دارای محبوبیت بسیاری زیادی در این زمینه است. در واقع کاربرد آن در مجسمه‌سازی بیشتر برای فرم دهی و ایجاد سطوح سه بعدی است. بعد از ایجاد سطوح سه بعدی و شکل دهی به رابیز، روی آن با متریال‌های مختلف از جمله گچ، گل رس و مواردی از این دست پوشانده می‌شود. با این مقدمات بهتر است به سراغ پاسخ به این سوال که کاربردهای اصلی رابیتس چیست، برویم که عبارتند از:

کاربرد رابیتس در سفت کاری ساختمان

از رابیتس بیشتر برای انجام مختلفی چون نگهداری ملات برای سنگ کاری و سیمان کاری استفاده می‌شود. به دلیل اینکه این نوع شبکه فلزی دارای مقاومت بالایی است و فشار را به درستی تقسیم می‌کند در این بخش کاربرد ویژه‌ای دارد.
رابیتس

کاربرد رابیتس در ظریف کاری و مواردی از این دست

شاید اگر از کسی فرآیند ساخت و ساز و نوسازی را از نزدیک دیده باشد، بپرسید راویز چیست؟ در پاسخ بدون درنگ به ورقهای مشبکی اشاره کنند که برای گچ کاری، گچ بری مدرن، آرک، سقف کاذب و مواردی از این دست اشاره کرد که در واقع اصلی‌ترین کاربرد رابیتس هم همین است.

دیگر کاربردهای راویز

همچنین از رابیتس برای پوشش بتن، ساخت سردرها، اجرای طرح مخفی نور، تریم انواع ترک‌های کوچک و بزرگ در ساختمان و مواردی از این دست نیز استفاده می‌شود.
شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.