بهزی

ایمنی و بیمه ساخت و ساز ساختمان در پروژه های عمرانی

زمان مطالعه 1 دقیقه

ایمنی و بیمه ساخت و ساز ساختمان در پروژه های عمرانی
با توجه به اینکه ایمنی ساختمان، مسئله‌ی بسیار مهمی است و سازه‌های مختلف بر اساس مصالح مورد استفاده و روش اجرا، سطح ایمنی متفاوتی دارند، مسئله بیمه آتش سوزی ساختمان امر مهمی تلقی می‌شود. در پروژه‌های عمرانی ساخت و ساز شهری و برپایی انواع مختلف ساختمان، هزینه زیادی سرمایه‌گذاری می‌شود. با توجه به این مسئله که حوادثی مانند: آتش‌سوزی، انفجار، سیل، زلزله و دیگر حوادث طبیعی ممکن است آسیب‌های جدی به ساختمان وارد کنند و مالک و صاحب آن را دچار ضررهای زیادی کنند.

بیمه آتش سوزی

با توجه به آمار‌هایی که در کشور وجود دارد، حوادث ناگواری که از حادثه آتش سوزی رخ می‌دهد، روزانه بیش از ۵۰ حادثه است و با توجه به این موضوع اهمیت بیمه آتش سوزی روز به روز افزایش پیدا می‌کند. حوادث آتش سوزی علاوه بر اینکه خسارت‌های جانی دردناکی را می‌تواند داشته باشد، خسارت‌های مالی فراوانی را هم به همراه دارد.
بیمه
البته که این بیمه نامه تا حدود زیادی از خسارت‌های مالی را جبران خواهد کرد. در حقیقت شرکت بیمه در بیمه‌نامه آتش‌سوزی، زیان‌های مالی یا مادی که بر اثر وقوع آتش سوزی به اموال و دارائی‌های منقول یا غیر منقول بیمه‌گزار وارد شده است را تا سقف تعهدات خود جبران می‌کند.

پوشش‌ های بیمه آتش سوزی

بیمه آتش سوزی هم مانند سایر بیمه نامه‌ها یک قرارداد دو طرفه بین شرکت بیمه و بیمه‌گزار است و بیمه‌گر با دریافت حق بیمه از سوی بیمه‌گزار، موظف به پرداخت غرامت و خسارت تا سقف مشخص شده‌است. دقت کنید که این بیمه‌نامه در برابر خسارت‌های جانی هیچ گونه تعهدی ندارد و تنها خسارت‌های مالی را جبران خواهد کرد. اما دلیل اهمیت بیمه آتش سوزی اینجا مشخص می‌شود؛ زمانی که متوجه می‌شویم بیمه آتش سوزی شامل چیست و چه خدماتی ارائه می‌دهد. این بیمه‌نامه دو نوع پوشش اصلی و فرعی (اضافی) دارد که به شرح زیر است:

پوشش‌های اصلی

خسارت‌های اصلی تحت پوشش در بیمه آتش سوزی جزو موارد مهم و لاینفک بیمه‌نامه است که عبارتند از: آتش: ترکیب هر نوع ماده‌ای که با اکسیژن ترکیب شود و تولید شعله کند در دسته‌بندی آتش قرار خواهد گرفت که بیشتر منشا حوادث در آتش سوزی این مورد است. صاعقه: این مورد از تخلیه الکتریکی بین دو ابر یا بین ابر و زمین رخ می‌دهد که در صورت بروز حادثه جزو خسارت‌های این بیمه‌نامه تحت پوشش قرار خواهد گرفت و جبران خسارت خواهد شد. انفجار: اگر در اثر آزاد شدن انرژی ناگهانی گاز یا بخار خسارتی رخ دهد در دسته انفجار قرار گرفته و تحت پوشش بیمه نامه آتش سوزی، خسارت‌ها پرداخت خواهد شد. البته که هر نوع انفجاری در این بیمه نامه مورد تعهد نیست؛ به طور مثال: انفجار هسته‌ای، جزو موارد تحت پوشش در این بیمه‌نامه نیست.
بیمه

پوشش‌های اضافی

همان‌طور که اشاره شد، برخی از حوادث مختلف در آتش سوزی تحت پوشش این بیمه نامه قرار می‌گیرند، اما به عنوان پوشش اضافی از آن‌ها یاد می‌شود و با پرداخت حق بیمه بیشتر شرایط خرید آن‌ها وجود دارد. پوشش‌های اضافی عبارتند از: پوشش زلزله و پوشش آتشفشان( در صورت وقوع حوادث طبیعی مانند زلزله، حق‌ بیمه زلزله براساس نوع سازه و مصالح و مکان جغرافیایی مورد بیمه مشخص می‌شود.) بیمه سیل و طغیان آب دریا یا رودخانه ضایعات ناشی از برف و باران( اگر آب از طریق ناودان‌ها، بام یا گرفتگی لوله وارد محل مورد بیمه شود تحت این پوشش قرار می‌گیرد.) پوشش طوفان و گردباد پوشش سقوط هواپیما یا قطعات آن شکست شیشه ساختمان در اثر برخورد جسم خارجی ترکیدگی لوله آب، تانکرها و فاضلاب دستگاه‌های آبرسانی هزینه برداشت و پاکسازی ضایعات ناشی از حوادث قید شده سرقت در صورت شکست حرز (بیمه سرقت منزل هم می‌گویند.) انفجار ظروف تحت فشار صنعتی پوشش بیمه ریزش کوه و پوشش بیمه سقوط بهمن ریزش سقف ناشی از بارش برف سنگین نشست و رانش زمین ( این مورد باید کارشناسی شود.) برخورد جسم خارجی به ساختمان
در واقع می‌توان گفت پوشش‌های اضافی، شرایط خصوصی بیمه آتش سوزی هستند؛ زیرا هر شخص با توجه به نیاز خود آنها را انتخاب می‌کند و برای همه‌ی افراد یکسان نیست. یکی از پوشش‌های پر طرفدار و پرفروش بیمه آتش سوزی، پوشش یا بیمه زلزله است.
شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.