بهزی

واکنش گیاهان به طول دوره روشنایی و تاریکی

زمان مطالعه 1 دقیقه

واکنش گیاهان به طول دوره روشنایی و تاریکی

گیاهان روز بلند یا شب کوتاه

این دسته گیاهان حداقل 14-10 ساعت نور برای گلدهی و باردهی نیاز دارند. با کوتاه شدن طول شب به مرحله زایشی می روند. گیاهانی مانند گل سوسن، مینا، اطلسی و نازگل که معروف به گیاهان تابستانه می باشند.

گیاهان روز کوتاه یا شب بلند

با افزایش طول روز این گیاهان فقط رشد رویشی نموده و به مرحله گلدهی و باردهی نمی رسند. این گیاهان به طول روز کمتر از 12 ساعت نیاز دارند. گل داودی نمونه بارز گیاه روز کوتاه می باشد که به طول روز کمتر از 12 ساعت نیاز دارد.

گیاهان بی تفاوت یا خنثی

این دسته شامل گیاهانی هستند که در مقابل تغییرات شبانه روز از خود واکنش نشان نمی دهند. طول روز در این گیاهان باعث گلدهی و باردهی نمی شود و طول شبانه روز در چگونگی رشد گلهای گیاهان از نظر سرعت و کیفیت تاثیری مثبت یا منفی ندارد.

تیمار شب کوتاهی

گیاهان روز کوتاه جهت گلدهی به زمان کمتری برای جذب نور نیاز داشته و این نوع گیاهان بیشتر در فصل سرد سال کشت می شوند و برای جلوگیری از رشد زایشی و گلدهی و نیز ادامه رشد رویشی باید تحت تیمار شب کوتاهی قرار گیرند.

به عبارت دیگر با روشن کردن چراغ در شب می توان از گلدهی سریع آنها جلوگیری کرد برای انجام این عمل بیشتر از لامپهای تنگستن استفاده می شود. طولانی کردن دوره روشنایی به سه صورت زیر انجام می پذیرد:

قبل از غروب آفتاب لامپ ها روشن و تا ساعت 10 شب ادامه یابد.
لامپ بعد از ساعت 2 شب روشن و درطلوع آفتاب خاموش گردند.
لامپ ها از 10 شب تا 2 بامداد روشن می شود و طول شب شکسته می شود و برای کاهش هزینه ها می توان از روش نوردهی گردشی استفاده نموده و از ساعت 10 شب تا 2 نیمه شب به ازاء هر 30 دقیقه خاموشی از 6 دقیقه روشنایی استفاده نمود.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.