بهزی

جست‌وجو

ظرفیت ذخیره‌ باتری و انواع آن

زمان مطالعه 1 دقیقه

ظرفیت ذخیره‌ باتری و انواع آن

ظرفیت ذخیره‌ باتری چیست؟

پیشتر گفته شد که از وظایف اصلی باتری ذخیره‌ی انرژی برای نیازهای برقی خودرو است. این ذخیره زمانی که سیستم شارژ خودرو به هر دلیلی قادر به فعالیت نباشد مورد استفاده قرار می‌گیرد. ظرفیت ذخیره‌ باتری حداقل توان باتری در تامین و انتقال برق برای چنین مواقعی است. این حداقل باید بتواند در شرایط خرابی و نقص سیستم شارژ و در بدترین وضعیت‌های مواجه با این نواقص مانند فصل زمستان یا شب‌ها، انرژی لازم برای موارد زیر را تامین کند.

∗ انرژی لازم برای عمل جرقه‌زنی و احتراق

∗ برق لازم برای نور پایین چراغ‌های جلو

∗ برف پاک‌کن‌ها

در صورت تجهیز خودرو به سیستم گرم‌کن شیشه‌ خودرو، تامین نیاز این سیستم در این مواقع حساس در صورت خرابی سیستم شارژ را نیز تامین کند. باتری انرژی لازم برای استارت خودرو را نیز توسط همین ظرفیت فراهم می‌کند. یک باتری سالم می‌تواند از تمام ظرفیت ذخیره‌ خود استفاده کند. ظرفیت ذخیره‌ مورد نیاز برای موارد بالا در هر خودرو متفاوت است و خودروساز معمولا این رقم را در اطلاعات آن درج می‌کند.

انواع باتری خودرو

باتری‌های خودرو انواع مختلفی دارند ولی دو نوع درمیان آن‌ها از باقی معروف‌تر هستند؛

۱. باتری‌های غیر سیلد یا باتری‌های اسیدی

این باتری‌ها که LM نیز نامیده می‌شوند به عنوان باتری‌های حساس‌تر شناخته می‌شوند که نیاز به مراقبت بیشتری دارند. این باتری‌ها همچنین برای شرایط آب و هوایی گرم مناسب‌تر هستند، چرا که می‌توان در زمان نیاز به آن‌ها آب اضافه کرد. صفحات این باتری‌ها متشکل از سرب و دو آلیاژ کلسیم-آنتیموان هستند. این نوع باتری که مدل‌های قدیمی‌تر به حساب می‌آیند به دلیل هزینه‌ کمتر تولید و قیمت پایین‌تر خرید همچنان بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۲. باتری‌های سیلد یا باتری‌های اتمی

این باتری‌ها که به اختصار FM معروف هستند نیاز به مراقبت ندارند و از حساسیت کمتری برخوردارند. همچنین مقاومت آن‌ها در برابر حالت اُوِر شارژ یا شارژ بیش از حد بیشتر است. باتری‌های سیلد سریعتر شارژ می‌شوند و عمر بیشتری نسبت به غیر سیلد‌ها دارند به طوری که حتی عمر مجاز نگهداری بیشتری از سوی تولید کننده برای آن‌ها تعیین می‌شود. صفحات آن‌ها از جنس سرب و تک آلیاژ کلسیم-کلسیم است. نقطه ضعف این باتری‌ها دشارژ شدن عمیق است. در این صورت به طور کامل از کار افتاده و نیاز به تعویض دارند. چرا که در این باتری‌ها از اسید استفاده نمی‌شود و مواد فعال به صورت جامد و خشک فعالیت می‌کنند، در نتیجه تحت تاثیر دشارژ عمیق این مواد فعال به سرعت از صفحات ریزش کرده و باتری دچار آسیب جدی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.