بهزی

جست‌وجو

معرفی گوسفند افشار

زمان مطالعه 1 دقیقه

معرفی گوسفند افشار

🟩گوسفند افشار🟩

گوسفند افشار که خواستگاه آن را به استان زنجان نسبت می دهند هرچند در استان های غربی دیگر نیز تجمع گله های افشاری از زیست این گوسفند در مناطق کوهستانی غرب ایران حکایت می کند.مناطق غرب ایران با توجه به کوهستانی بودن و منابع آبی فراوان نشات گرفته از کوههای زاگرس مکان مناسبی برای زندگی انسان ها و حیوانات بوده است .

🟩ایل  افشار🟩

ایل افشار را می توان مالکان این نوع از گوسفند ها دانست و دلیل نام گذاری این نژاد به خاطر همین موضوع است .ایل افشار که طایفه ای از ترک زبانان مقیم کشورهای ایران ترکیه و آذربایجان هستند، با کوچ های خود به قسمت های مختلف ایران در زمان های تاریخی باعث انتشار این نوع از گوسفند در قسمت های مختلف ایران شده اند. افشار در لغت به معنای چالاک است.

🟩پراکندگی گوسفند افشار در ایران🟩

مراکز اصلی سکونت آنان در ایران در کرج و تهران است منطقه اصلي پراكنش گوسفند نژاد افشاری در استان زنجان قرار گرفته است که بالغ بر يك ميليون رأس است. شهرستان ماه نشان نیز بیشترین تراکم گوسفندان نژاد افشاری را به خود اختصاص داده .جمعیت این گوسفندان به حدی زیاد است که طی مصوبه ای گوسفندان مازاد بر مراتع را اجازه چرا نمی دهند و باید در محیط های بسته نگهداری شوند.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.