بهزی

جست‌وجو

سیخ زدن قلیان چوبی چیست؟

زمان مطالعه 1 دقیقه

سیخ زدن قلیان چوبی چیست؟

اگر شما جزء آن دسته از افرادی می باشید که تمایل زیادی به استفاده از قلیان های چوبی دارید؛ پس باید با نحوه سیخ زدن قلیان چوبی نیز آشنایی کامل داشته باشید.امروزه در کنار استفاده از تنباکو های میوه ای، بسیاری از افراد برای استعمال تنباکوهای خوانساری و برازجانی ازانواع قلیان های چوبی استفاده می کنند. از آن جایی که استفاده از قلیان چوبی و عدم سیخ زدن آن می تواند منجر به ورود پرز های چوبی به دهان و ایجاد حسی آزار دهنده شود؛ پس در ادامه مطلب، برای رفع این مشکل همراه ما باشید:

مراحل سیخ داغ زدن قلیان

از آنجایی که تنه قلیان های چوبی از چوب درختانی مانند گردو و بید ساخته می شود؛ توصیه می گردد به منظور استفاده بهتر، مراحل زیر را طی کنید:

چرخاندن سیخ داغ در تنه:

بهتر است پس از خریداری قلیان، یک عدد سیخ را به طور کامل داغ کرده و آن را به منظور سوزاندن پرز های چوبی، وارد تنه قلیان کرده و بچرخانید. استفاده از سیخ داغ، باعث می شود تا در هنگام استعمال قلیان، پرز های چوبی وارد دهان و گلو نشده و استفاده از قلیان را به امری لذت‌ بخش ‌تر تبدیل نماید.

خیساندن تنه:

پس از انجام عمل سیخ زدن قلیان چوبی، حال باید آن را به مدت ۳۰ دقیقه آن را در داخل آبی ولرم بگذارید. این عمل باعث می شود تمامی منافذ باز تنه چوبی گرفته شود.

روغن کاری:

در سومین مرحله، پس از خشک شدن تنه قلیان بهتر است سطح داخلی آن را به روغن زیتون آغشته نمایید. در خصوص انجام این عمل باید گفت: این کار از ترک خوردگی تنه چوبی قلیان در طولانی مدت، جلوگیری می نماید.

چگونگی طعم دار کردن قلیان چوبی

یکی از نکات بسیار مهمی که در خصوص قلیان های چوبی وجود دارد؛ نحوه طعم دار کردن قلیان می باشد که این امر در کنار استفاده از روش سیخ زدن قلیان چوبی، می‌ تواند در کیفیت استفاده از آن، تاثیر بسزایی داشته باشد.
در زیر به تعدادی از نکات مهم طعم دار کردن قلیان اشاره می نماییم:

استفاده از شیره تنباکو

در این روش برای از بین بردن بوی چوب تنه چوبی قلیان، از شیره تنباکو استفاده می شود به این گونه که باید شیره غلیظ شده را در داخل تنه قلیان بریزید. تکرار چند باره این عمل، باعث می شود که بوی چوب از بین رفته و عمل طعم دار کردن قلیان با موفقیت انجام شود.

استفاده از پارچه:

در این روش، برای آب بندی کردن قلیان و از بین بردن بوی چوب، ابتدا یک عدد پارچه را در درون آبی که تنباکو در آن خیسانده شده است، نمدار کرده و آن را به دور تنه چوبی قلیان بپیچانید. لازم به ذکر است که به جای استفاده از پارچه به منظور رفع این مشکل، می توان از فویل آلومینیومی نیز استفاده کرد.

استفاده از آب و تنباکو در مخزن قلیان

به این منظور باید مقداری تنباکو را با آب مخلوط کرده و آن را در داخل مخزن قلیان بریزید. به کارگیری این روش به مدت سه یا چهار بار، باعث طعم دار شدن قلیان می گردد. لازم به ذکر است که استفاده از این روش، تنها برای بار اول نبوده و افراد برای کام گیری بهتر از قلیان، می توانند در هر بار استعمال قلیان، این روش را به کار بگیرند.

نحوه ضدعفونی کردن قلیان چوبی

همه افراد می دانند که استعمال قلیان در طولانی مدت، می تواند عوارض جدی برای افراد ایجاد نماید؛ اما با ضدعفونی کردن قلیان، می توان عوارض آن را تا حدود بسیار زیادی کاهش داد که در زیر به شرح کامل این موارد خواهیم پرداخت:

تمیز کردن نی:

نی چوبی قلیان را پس از هربار استفاده شسته و به صورت کامل آن را خشک نمایید. دقت داشته باشید که هیچ گاه نی را به صورت مرطوب، مورد استفاده قرار ندهید.

تمیز کردن سری قلیان:

سری قلیان را جدا کرده و به مدت ۳ دقیقه در آب جوش قرار داده و پس از گذشت این زمان، آن را با استفاده از آب گرم بشویید.

سیخ زدن تنه قلیان:

بسیاری از افراد معتقدند انجام دادن عمل سیخ زدن قلیان چوبی پس از هر چهار بار استفاده، علاوه بر ضد عفونی کردن قلیان به کیفیت بیشتر دود قلیان کمک می نماید؛ پس به این منظور پس از چند بار استفاده کردن، سیخ داغ را در داخل تنه قلیان بچرخانید.

خالی کردن آب مخزن:

توجه داشته باشید که آب مخزن قلیان را پس از هربار استفاده، خالی کرده و با دقت آن را بشویید؛ این کار به این دلیل می باشد که عدم خالی کردن آب کوزه قلیان، می تواند باعث رشد کپک و قارچ در مخزن و حتی تنه چوبی قلیان شود.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.