بهزی

جست‌وجو

همه چیز درباره کناف کاری

زمان مطالعه 1 دقیقه

همه چیز درباره کناف کاری

اگر شما نیز یکی از متخصصان و علاقه مندان به ساخت و ساز باشید، قطعا نام کناف را شنیده اید که این تصادفی نیست. کناف یکی از مصالح با کیفیت ساختمانی است که با سال ها تلاش برای ارائه کیفیت عالی به مصرف کنندگان، نامش میان سازندگان جاودان شده است. کارخانه کناف با همین نام، در سال 1932 شروع به فعالیت کرد و از آن زمان تا به امروز یکی از بهترین و کاربردی ترین متریال های ساختمانی است که با استفاده از آن می توان بنایی زیبا و در عین حال مستحکم خلق کرد. کناف نوعی تخته با روکش گچ است که در اصل از نسل گچ می باشد اما بسیار منعطف تر و سبک تر، اما آیا می دانید چرا امروزه اکثر سازه های لوکس از این سقف های کاذب گچی به جای گچ استفاده می کنند؟ با ما همراه باشید تا همه چیز درباره کناف کاری را به شما عزیزان آموزش دهیم.

جنس کناف از چیست؟

واقعیت این است زمانی که از کناف صحبت می کنیم، در واقع در مورد زیبایی، منعطف بودن و سرعت بالا صحبت می کنیم. کیفیت و تنوع در محصولات کنافی باعث شده این تخته های گچی به یکی از پرطرفدار ترین مصالح ساختمانی در معماری امروزی تبدیل شوند. جنس کناف از گچ ساخته شده است اما به مقدار کمتر و ادغام شده با محصولی دیگر، در واقع کنف ها تخته های گچی هستند که سطوح و لبه های آن ها با کاغذی مخصوص پوشانده شده است. این محصول آلمانی است و اولین بار توسط کارخانه Knauf در آلمان تولید و به جهانیان ارائه شد. نکته جالب این است که تخته های گچی کناف، در انواع گوناگونی به سازندگان ارائه می شوند و برای جای جای ساختمان ها طراحی گوناگونی دارند. برای مثال شما می توانید از کناف ها در ساخت دیوار، سقف، پذیرایی، ستون ها، تیر های فولادی و حتی نورپردازی پذیرایی استفاده کنید.

تفاوت سقف کاذب با کناف

کناف کار تصور می کنند کناف و سقف کاذب دو مفهوم جداگانه می باشند، در حالی که کناف نیز نوعی سقف کاذب است اما سبک تر از آن می باشد. معمولا از کناف در طراحی دکوراسیون داخل منزل به جای سقف کاذب استفاده می شود، زیرا کناف هم سبک تر از سقف کاذب است و هم شکل پذیر تر می باشد. مثلا برای طرح های سفارشی سقف، از صفحه های روکش دار گچی استفاده می شود تا زیبایی آن دوچندان شود. به دلیل یکی بودن این دو محصول، به کناف هایی که برای سقف به کار می روند سقف کاذب کناف گفته می شود.

یکی دیگر از تفاوت انواع سقف کاذب و رابیتس ها با کناف، در نحوه نصب و هزینه آن ها می باشد. معمولا استفاده از سقف کاذب کناف، علاوه بر افزایش زیبایی کار، بسیار مقرون به صرفه تر از نصب سقف های کاذب نیز می باشد.

مزایای کناف کاری در زیبایی و استحکام بنا

مهم نیست بخواهید فضای پذیرایی را تغییر دهید و یا اتاق خواب خود را به فضایی آرامش بخش تبدیل کنید، از کناف کاری در تمامی نقاط خانه می توان استفاده کرد و فضایی شیک را بوجود آورد. اما برخی از مزایا اصلی استفاده از کناف در زیر نام برده شده است:
1. اگر قسمتی از سقف منزل تان فرسوده شده و یا نقص دارد، کناف ها می توانند این نقص ها را پوشانده و در عوض زیبایی به آن قسمت ببخشند.
2. طراحی دکوراسیونی خاص و لوکس برای فضای منزل
3. مقرون به صرفه تر بودن نسبت به رابیتس های سقف کاذب و گچ
4. سبک بودن، انعطاف پذیری بالا، افزایش سرعت کار و قابل ساخت در اندازه های گوناگون، حتی اندازه هایی که با گچ ساخته نمی شوند
5. دو چندان کردن فضای خانه و در عین حال افزایش استحکام
6. ارائه در انواع مختلف و طرح های دلخواه
می توان گفت طرح کناف پذیرایی یکی از پر فروش ترین طرح های دکوراسیون داخلی می باشد که باعث ایجاد فضایی بسیار زیبا و بدون نقص می شود. همچنین استفاده از این متریال برای بازسازی ساختمان و فضای داخلی واحد ها بسیار کاربردی واقع می شود و دیگر نیاز به تغییر مکان از ساختمان قدیمی خود به واحد های نوساز را نخواهید داشت.

نحوه نورپردازی کناف پذیرایی

قطعا برای شما هم پیش آمده است، در سطح شهر با ساختمان های مسکونی یا تجاری برخورد کنید که با نورپردازی جذاب و دیدنی همراه باشند. این نورپردازی های خیره کننده توسط کناف ها برای طراحی داخلی منزل به کار می روند که فضایی جالب و اختصاصی به شما عزیزان هدیه می دهند. همانطور که گفته شد صفحه های گچی کناف بسیار انعطاف پذیر بوده و می توان آن ها را به شکل های دلخواه درآورد، اما معمولا سقف ها بهترین بستر برای نورپردازی با کناف هستند. زیرا سقف ها قسمت اصلی تشکیل دهنده پذیرایی هستند و اولین قسمت از پذیرایی اند که دیده می شوند.
اما باید بگوییم نحوه صحیح نورپردازی در سقف ها نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند، اینکه چگونه فضای خود را نورپردازی کنیم می تواند در شیک بودن منزل ما تاثیر بسزایی داشته باشد. چراغ های led سقفی و باکس نور کنافی، یکی از مناسب ترین و پرکاربرد ترین ابزار ها برای این کار به شمار می روند. شما می توانید طرح دلخواه خود را با کنف بر روی سقف منزل یا اتاقتان ایجاد کرده و از باکس نور های مخفی یا چراغ های کوچک و تزئینی led، استفاده کنید تا زیبایی و درخشندگی منزل تان چند برابر به چشم بیاید.

* نورپردازی همرنگ با دکوراسیون منزل
* استفاده از رنگ های شاد و یا آرامش بخش مانند سفید،آبی، بنفش و غیره
* استفاده از نور های مخفی در سقف
* استفاده از چراغ های ال ای دی که در عین زیبایی کم مصرف نیز می باشند

توجه داشته باشید نوری که در سقف ها استفاده می کنید باید تعادل داشته باشد، اگر نورپردازی شما بسیار کم سو باشد فضای خانه را دلگیر و سرد می کند و اما اگر نورپردازی بسیار قوی انجام شود فضای خانه را شلوغ و استرس زا می سازد.

نحوه انجام کناف کاری

کناف کاری یکی از فعالیت های تخصصی است که توسط افراد حرفه ای و آموزش دیده قابل انجام شدن است، اما این فعالیت نسبت به فضایی که نیاز به کناف کاری دارد متغیر انجام می شود. در کل چهار روش اصلی برای استفاده از کناف ها در فضا های گوناگون وجود دارد که در زیر نام برده ایم:
کناف کاری در دیوار های کاذب پوششی: این روش برای بازسازی فضای داخلی مورد استفاده قرار می گیرند و از طریق پنل های گچی کناف، به یک سازه فلزی متصل به دیوار پیچ می شوند. نوع دیگری از کناف کاری پوششی وجود دارد که به آن بدون سازه گفته می شود، در این روش خمیر مخصوص به نام پرفلیکس مورد استفاده قرار می گیرد و سپس با بتونه درز ها پر می شود.
کناف کاری مشبک در سقف کاذب: در این نوع کناف کاری از تایل های گچی یا تایل های پوشالی استفاده می شود که معمولا برای سقف ها به کار می روند و قابل برداشته شدن هستند.
کناف کاری یکپارچه در سقف کاذب: کناف کاری یکپارچه بسیار سریع انجام می شود و زیرساخت آن از فولاد تشکیل می شود. در این روش صفحه های کناف به بخش فولادی زیرین، پیچ و مهره شده و با بتونه کاری درز های آن پوشیده می شود، سپس می توانید آن را به دلخواه رنگ آمیزی کرده و فضای جدیدی بسازید.

کاربرد کناف در دیوار و سقف

بیشترین استفاده از کناف در سقف ها و دیوار های ساختمان است که باعث می شود علاوه بر ایجاد فضایی خاص برای پذیرایی، سرعت کار نیز بالا برود. همچنین کناف ها نسبت به شرایط آب و هوایی و اجزای مختلف ساختمان، از طراحی های خاصی برخوردار می باشند که انواع گوناگون آن ها و کاربرد شان در زیر دسته بندی شده اند:
کناف MR: این نوع صفحات روکشدار برای مناطقی که از رطوبت برخوردار هستند بسیار مناسب اند، زیرا ضد آب و ضد رطوبت می باشند. این نوع کناف ها بسیار مقاوم اند.

کناف FR: این نوع محصول ضد حریق است و معمولا در ستون و دیوار ها به کار می رود تا جلوی آتش سوزی گرفته شود.

کناف FM: کناف اف ام معمولا در ساختمان های لوکس و پر واحد استفاده می شود چرا که قابلیت این نوع صفحات هم ضد حریق و هم ضد آب است و استقامت ساختمان را افزایش می دهد. معمولا کاربرد این نوع کناف ها مخصوص به موتور خانه ها می باشد.

کناف RG: کناف آر جی نوع معمولی کناف ها است که قابلیت ضد حریق یا ضد آب ندارد و معمولا برای زیبایی معماری یک ساختمان به کار می رود.
همچنین نوع دیگری از کناف وجود دارد که به آن دیوارهای جدا کننده کناف می گویند، خاصیت این صفحات گچی پارتیشن بندی داخل ساختمان است و معمولا در دیوار های اتاق به کار می رود. اگر بخواهیم نگاه کلی به کاربرد کناف ها داشته باشیم، نسل توسعه یافته گچ ها هستند که به دلیل تنوع در طراحی و مقرون به صرفه بودن شان نسبت به گچ، مورد استفاده انبوه سازندگان قرار می گیرند.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.