بهزی

جست‌وجو

تاثیر پله در دکوراسیون داخلی

زمان مطالعه 1 دقیقه

تاثیر پله در دکوراسیون داخلی

روش‌های طراحی راه پله داخل ساختمان

در طراحی راه پله مدرن از دو روش راه پله مستقیم و راه پله مارپیچ استفاده می‌شود که برای طراحی این مدل راه پله باید توجه زیادی به دکوراسیون داخلی منزل داشته باشیم. در طراحی راه پله مدرن به شکل مستقیم در مقایسه با مدل مارپیچ به فضای بیشتری نیاز داریم و در نوع طراحی مارپیچ زمان بیشتری برای طراحی این مدل راه پله داخل ساختمان نیاز است. البته این دو روش را نیز می‌توان با هم ترکیب کرد و بهترین نوع طراحی آن است که از بالای راه پله به صورت کامل به پایین تسلط داشته باشیم. در طراحی راه پله دوبلکس از مدل‌ها و طرح‌های متنوعی استفاده می‌شود که در این طرح‌ها می‌توان از شیشه، چوب و فلز یا ترکیبی از آنها استفاده کرد که برای این راه پله دوبلکس می‌توان از نوع همراه یا بدون نرده استفاده کرد. راه پله چوبی یکی از پرطرفدارترین مدل راه پله است که در فضای داخلی استفاده می‌شود و در میان انواع راه پله دوبلکس امنیت بیشتری نیز دارد.

در طراحی راه پله مدرن به شکل مستقیم در مقایسه با مدل مارپیچ به فضای بیشتری نیاز داریم و در نوع طراحی مارپیچ زمان بیشتری برای طراحی این مدل راه پله داخل ساختمان نیاز است.

بنابر این متریال مختلفی برای ساخت راه پله مورد استفاده قرار می‌گیرد و کیفیت این متریال می‌تواند در زیبایی کلی راه پله‌ها موثر باشد. برای مثال استفاده از چوب، ایجاد خطوط بر روی آن، انتخاب نوع رنگ و نور پردازی مناسب می‌تواند زیبایی منزل شما را چند برابر کند. روش‌های طراحی راه پله داخل ساختمان به چند صورت انجام می‌گیرد: ✳️سبک طراحی راه پله‌های Montana: در این نوع از طراحی مدرن، طراحی راه پله داخل ساختمان به واسطه بلوک‌های شیشه‌ای و بدون درز انجام می‌گیرد که در آن از فولاد ضد زنگ استفاده می‌شود. ✳️Tornadi Spiral LED: در این نوع از طراحی راه پله داخل ساختمان بر نورپردازی در طراحی راه پله‌های منحنی تاکید می‌شود. ✳️ Cobra Silve: در این سبک از طراحی راه پله‌های مدرن، بین طراحی و فضای موجود، ثبات وجود دارد. ✳️ Tornad: نوعی از طراحی راه پله است که طراحی گردباد که پیچ و تاب مرکز پله‌ها است را به نمایش می‌گذارد. ✳️Mistral Curve: این نوع از طراحی در واقع راه پله با نرده‌های منحنی است. متریال موجود در این سبک از طراحی ترکیبی از شیشه، چوب و فولاد است که در آن پنل‌های شیشه‌ای تصویرهای هیجان انگیزی تولید می‌کنند.

توجه به فضا مهم‌ترین عامل در انتخاب مدل راه پله داخل ساختمان

همیشه برای انتخاب راه پله در فضای دکوراسیون داخلی اولین موضوعی که باید به آن توجه کنید اندازه گیری فضایی است که در اختیار دارید چرا که فضای موجود نقش بسیار مهمی در محل قرار گرفتن پله‌ها بازی می‌کند. همانطور که اشاره کردیم در فضاهای بزرگ استفاده از راه پله در مرکز خانه و در انواع مارپیچ مناسب است اما در متراژهای کوچک بهتر است مدل راه پله ساده و در گوشه‌ای از خانه در کنار دیوار طراحی شود. نکته مهم دیگری که در انتخاب مدل راه پله باید مد نظر قرار داد آن است که مواد سازنده و متریال ساخت راه پله برای آنکه کیفیت مناسبی داشته باشد نباید حتما گران قیمت باشد و بسیاری از انواع ارزان قیمت نیز می‌توانند با کیفیت بالایی همراه باشند. فراموش نکنید که بهتر است کفپوش پله‌ها با کفپوش کلی خانه یکسان باشد همچنین در طراحی راه پله دوبلکس باید بدانیم پله و نرده های چوبی با خانه هایی با کفپوش پارکت هماهنگی بیشتری دارند و پله های سنگی با نرده های استیل یا غیره با کف پوش‌های سرامیکی هماهنگ هستند. استفاده از فرش یا موکت امنیت پله‌ها را به خصوص برای خانواده‌هایی که کودک دارند، بیشتر می‌کند.

ایده‌های تزئین برای طراحی دیوار راه پله

https://behzi.ir/business/1206
یکی دیگر از گزینه‌هایی که در طراحی راه پله غالبا فراموش می‌شود طراحی دیوار راه پله است. زمانی که طراحی راه پله دوبلکس به درستی انجام شود طراحی دیوار راه پله داخل ساختمان زیبایی آن را چندین برابر خواهد کرد. این روزها ایده‌های زیادی برای طراحی دیوار راه پله دوبلکس به خصوص در خانه‌های ویلایی، پنت هاوس و دوبلکس وجود دارد که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

کاربرد عناصر دکوراتیو برای طراحی دیوار راه پله

یکی از گزینه‌ها برای طراحی دیوار راه پله آن است که خود دیوار راه پله تبدیل به یک اثر هنری شود به این صورت که می‌توان یک قرنیز کنار دیوار اضافه کرد و با این وسیله پایین دیوار و بالای دیوار را رنگ‌های متفاوتی از هم زد. یکی از گزینه‌های مناسب رنگ برای طراحی دیوار راه پله استفاده از رنگ‌های تند است. علاوه بر این در قسمت‌های مختلف دیوار از چراغ‌های دیواری نیز می‌توان استفاده کرد و نور پردازی مناسبی را بر روی آن به وجود آورد.

نصب آینه برای طراحی دیوار راه پله

استفاده از آینه و ایجاد دکوراسیون توسط آن یکی از روش‌های ارزانی است که برای تزئین و طراحی دیوار راه پله استفاده می‌شود. برای این منظور آینه‌های قدی و عمودی مناسب هستند اما آینه گرد و بیضی نیز با ایجاد تضاد در مدل راه پله مستطیل جذابیت راه پله شما را بیشتر می‌کند.

ایجاد قفسه کتابخانه برای طراحی دیوار راه پله

https://behzi.ir/business/1206
این روش برای راه پله دوبلکس شاید کمی گران باشد اما فضای خوبی را برای نگهداری کتاب، وسایل و اشیاء تزئینی به وجود میاورد. این قفسه‌ها می‌توانند تنها بر روی فضای دیوار راه پله قرار بگیرند یا حتی در زیر راه پله نیز ادامه پیدا کنند.

استفاده از نور پردازی

نور پردازی نیز یکی از روش‌های ساده و در عین حال ارزان برای طراحی دیوار راه پله است که برای آن می‌توان از نصب چراغ‌های دکوراتیو دیواری و یا اجرای نور مخفی با استقاده از نرده و در زیر آن استفاده کرد. برای نور پردازی دیوار راه پله عمدتا از نور پردازی افقی یا عمودی و شیب دار در جهت خود راه پله استفاده می‌شود.

آویزان کردن اشیاء

علاوه بر نور پردازی دیوار راه پله می‌توانیم لوازمی را که به آنها علاقه داریم نیز از پله‌ها آویزان کنیم برای مثال آویزان کردن انواع گل یا گیاه به جای استفاده از قرنیز برای راه پله گزینه جذابی است یا آنکه می توانید به فاصله چند پله تعدادی وسایل عتیقه یا قدیمی را مانند گلدان یا سماورهای قدیمی قرار دهید.

ساخت کمد دیواری

استفاده از کمد دیواری در طراحی دیوار راه پله کمک می‌کند تا از فضا استفاده بهینه و کاربردی‌تری انجام بگیرد. به عبارت دیگر استفاده از کمد دیواری در راه پله دوبلکس به خصوص برای آن مدل راه پله خوب است که عرض زیادی داشته باشد. حتما این کمد دیواری نباید همه شرایط یک کمد را داشته باشد بلکه تنها به قفسه بندی هم می‌توان اکتفا کرد.

استفاده از پوستر و کاغذ دیواری

یکی دیگر از گزینه‌های جذاب برای طراحی دیوار راه پله دوبلکس استفاده از پوستر و کاغذ دیواری‌های جذابی است که این دیوار را از یکنواختی خارج می‌کند. کاغذ دیواری را می‌توان در انواع کلاسیک، طرح‌های هندسی و غیره تهیه کرد. انتخاب نوع کاغذ دیواری برای دیوار راه پله دوبلکس بر نمای کلی دکوراسیون هم موثر است به همین دلیل هم باید با توجه به تزئینات و مبلمانی که در منزل دارید آن را انتخاب کنید.
https://behzi.ir/business/1206
گاهی اوقات استفاده از دیوار پوش سه بعدی نیز گزینه مناسب و به صرفه‌ای خواهد بود چرا که این دیوار پوش‌ها قابلیت شستشو را نیز دارند. جنس این دیوار پوش سه بعدی معمولا پلیمری است و به راحتی نیز نصب می‌شود. البته نباید فراموش کرد که خود کاغذ دیواری سه بعدی نیز یک نوع دیوار پوش سه بعدی به حساب می‌آید که در عین حال نصب راحتی داشته و اغلب قابل شستشو است. این نوع از دیوار پوش برای راه پله بیرونی خانه هم که عمدتا در معرض آلودگی و کثیفی هم هستند نیز گزینه مناسب و مقرون به صرفه ای است.

کناف کاری

یکی دیگر از گزینه‌های متفاوت اما قدیمی برای طراحی دیوار راه پله دوبلکس استفاده از گچبری و کناف کاری است که سابقه بیشتری نسبت به سایر روش‌ها دارد. یکی از روش‌های این گچبری استفاده از گچبری زاویه دار است که در امتداد راه پله انجام می‌شود و عمدتا با سبک دکوراسیون داخلی کلاسیک اروپایی تناسب دارد. نوع کناف کاری مدرن نیز در این روش وجود دارد که برای خانه‌های ساده و در عین حال زیبا کاربرد بیشتری دارد.
شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.