بهزی

جست‌وجو

انواع جنس مو و روش تشخیص

زمان مطالعه 1 دقیقه

انواع جنس مو و روش تشخیص

جنس موهای خود را چگونه تشخیص دهیم ؟

انواع جنس مو

چرب خشک مختلط معمولی

موهای چرب

چربی موها ناشی از غده‌های چربی داخل پوست که به فولیکول‌های مو متصل هستند می باشد. چربی بیش از حد موها می‌تواند به دلیل پرکار بودن غدد چربی یا بیماری های غدد درون ریز مثل تخمدان پلی کیستیک و یا پرکاری غده فوق کلیه باشد که موجب افزایش تولید هورمون‌های مردانه می‌شود. در موهای چرب تراوش چربی زیاد است و گرد وغبار و‌ آلودگی‌های موجود در هوا را جذب می‌کنند و ظاهر مات و کدری به خود می‌گیرند و موهای شما زیبا و سالم دیده نمی شود. اصولا چربی موی سر در فصول گرما و یا مناطق گرمسیر زیادتر است. با زیاد شدن چربی در ریشه مو تغذیه مو دچار مشکل شده و به مرور زمان موجب ریزش مو می‌شود. همچنین عواملی مانند ژنتیک، استرس، اختلالات عصبی می‌تواند موجب پرکاری غدد چربی شود.

جنس خشک موها

مصرف مواد قلیایی و الکل خالص از مهم ترین دلایل خشکی موهای سر است. موها هر چقدر خشک‌تر باشند، شکننده‌تر می‌شوند و با شانه کردن معمولی و یا شستشوی ساده نیز می ریزند. همچنین احتمال بروز موخوره و شوره در سر افرادی که دارای پوست و موی خشکی هستند نیز زیاد است. در این گروه از افراد چربی طبیعی پوست سر به موها نرسیده و موها دیگر درخشنده نیستند.

مواردی که باعث خشک شدن موهای شما می شوند:

مصرف بیش از اندازه از مواد فر کننده و صاف کننده و رنگ مو اثرات مضر عوامل بیرونی مانند نور خورشید و گرد و غبار و کلر موجود در استخر شنا و … استفاده بیش از انداره از اتو مو و سشوار و بابلیس و موارد این چنین اثرات مضر مواد موجود در لوازم مورد استفاده شیمیایی مانند ژل موی سر و حالت دهنده های مو شست و شو زیاد مو ها با آب داغ کم شانه زدن موها عدم مراقبت صحیح از موها

جنس مختلط موها

موها در نزدیکی پوست سر چرب هستند اما در انتهای ساقه‌های مو خشکی و موخوره دیده می‌شود. این حالت مو بیشتر در خانم‌هایی که دارای موهای بلند هستند دیده می‌شود. نگهداری و مراقبت از این موها نسبت به گروه‌های دیگر بسیار سخت‌تر است چرا که چربی زیاد در پوست سر را باید با شست وشوی زیاد کنترل کنیم و از طرف دیگر این شست‌و‌ش ممکن است اوضاع قسمت‌های انتهایی موها را بدتر از قبل کند. برای جلوگیری از این اتفاق باید به گونه‌ای کف سر را بشوییم که قسمت‌های انتهایی مو زیاد شسته نشوند و شامپو مدت زیادی روی آن‌ها باقی نماند. هم چنین باید برای قسمت‌های خشک مو از نرم کننده های مخصوص استفاده کنیم.

جنس معمولی موها

در موهای سالم به علت میزان متعادل ترشح چربی، موها چربی را به خود جذب کرده و زیباتر جلوه می‌کنند. پوست سر این گروه از افراد هیچ گونه قرمزی، خارش و پوسته پوسته شدن ندارد و موها هنگام لمس نرم و انعطاف پذیرند. حفظ این حالت نرمال و فعالیت غدد چربی موها اصولا بستگی به رعایت بهداشت روزانه و رژیم غذایی فرد دارد.

روش هایی برای تشخیص جنس موها

روش اول در تشخیص جنس موها:

-به حمام بروید و به خوبی موهای خود را شستشو دهید. -بعد از حمام موهای خود را در یک حوله بپیچید و با فشار آهسته موها را خشک کنید. از حرکت حوله روی موها یا ماساژ پوست سر خودداری کنید. -بعد از 48 ساعت قسمتی از موها را کنار زده به طوریکه فرق سر دیده شود. -با نوک انگشت بر روی پوست سر بکشید. -اگر نوک انگشت کاملاً چرب و براق شده باشد، در این صورت جنس موها چرب است و اگر هیچ اثری از چربی روی انگشت نباشد و زبری در زیر انگشت حس شود، مو و پوست سر شما خشک است. اگر موها نرمال و طبیعی باشند علاوه بر اینکه روی انگشت اثر زیادی از چربی دیده نمی شود، در هنگام ماساژ پوست سر نیز زبری حس نمی‌کنید. در این حالت جنس موها نرمال و طبیعی هستند.

روش دوم در تشخیص جنس موها:

*به حمام بروید و به خوبی موهای خود را شستشو دهید. *بعد از حمام موهای خود را در یک حوله بپیچید و با فشار آهسته موها را خشک کنید. از حرکت حوله روی موها یا ماساژ پوست سر خودداری کنید. *بعد از 48 ساعت قسمتی از موها را کنار زده به طوری‌که فرق سر دیده شود. *قطعه ای کاغذ خشک را به اندازه 2 در 2 سانتی‌متر بریده و در روی پوست سر قرار داده و با نوک انگشت به آن فشار وارد می کنیم. *پس از یک دقیقه کاغذ را برداشته و آن را دقیقا بررسی می نماییم. *اگر در هر دو طرف کاغذ، لکه چربی دیده شود، پوست سر چرب است. اگر هیچ گونه اثری از چربی بر روی کاغذ وجود نداشته باشد، پوست سر خشک است و اگر فقط یک طرف کاغذ چربی را نشان دهد، جنس موها نرمال و طبیعی است.
شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.