بهزی

جست‌وجو

بهترین زمان کاشت برنج

زمان مطالعه 1 دقیقه

بهترین زمان کاشت برنج
بهترین زمان کاشت برنج اوایل اردیبهشت است. برنج یکی از محصولاتی است که برای جوانه زنی نیاز به آب و هوای مطلوب دارد تا بتواند رشد و بهره بیشتری داشته باشد. در حال حاضر استان های شمالی دارای بالاترین سهم مزارع در برنج کاری هستند زیرا آب و هوای آن نواحی کاملا مرطوب و پرباران است. با ما همراه باشید تا علاوه بر پرداختن به بهترین زمان کاشت برنج، به سایر جوانب این موضوع نیز اشاره کنیم.

زمان کاشت برنج

ادوات کشاورزی
اگر بخواهیم به بهترین زمان کاشت برنج اشاره کنیم باید بگوییم که اوایل اردیبهشت به عنوان بهترین زمان کاشت در استان های شمالی محسوب می شود. لازم به ذکر است که کاشت و برداشت انواع محصولات کشاورزی با یکدیگر متفاوت است. به طور مثال گندم جزو آن دسته از محصولاتی شناخته می شود که در اغلب مناطق کشور قابل کشت است اما زمان آن متفاوت است. اما برنج به دلیل موقعیت خاصی که دارد باید در مناطق مرطوب و پرباران کشت شود. به همین دلیل استان هایی مانند مازندران، رشت و … دارای بیشترین مزارع کشاورزی هستند. در نظر گرفتن زمان کاشت برنج به عنوان مهم ترین بخش از کشاورزی محسوب می شود.

مراحل کاشت

انتخاب بذر

قبل از اینکه نوبت به کشت برنج برسد باید اقدام به انتخاب بذر مناسب کنیم. جالب است بدانید شالیکارانی که در این زمینه دارای تجربه و مهارت هستند به خوبی می دانند که بذرهای سنگین جزو بهترین بذرها محسوب می شوند زیرا به خوبی عمل می آیند. بهتر است ۳ الی ۴ کیلو نمک را در ۱۸ لیتر آب حل کرده و بذر برنج را در آن بریزید. بذرهایی که ته نشین می شوند جزو بذرهای سنگین به شمار می روند که گزینه مناسبی برای کشت می باشند.
ادوات کشاورزی

آماده کردن زمین

بعد از انتخاب بذر توسط شالیکار نوبت به آماده کردن زمین می رسد. زمینی که زیر کشت می رود باید از زهکشی و ورودی آب مستقل برخوردار باشد. زمین باید عاری از هر گونه علف هرز، بیماری، آفات و … باشد و در موقعیتی قرار داشته باشد که نور خورشید به خوبی به آن بتابد. همان طور که متوجه شدید موقعیت زمین نقش مهمی در به ثمر رسیدن بذر برنج دارد. یکی از مهم ترین مراحلی که برای آماده سازی زمین مورد نظر قرار دارد شخم زنی آن است. در سال های نه چندان دور از حیواناتی مانند گاو، بوفالو و … برای شخم زنی استفاده می شد. اما امروزه از ماشین آلات و تجهیزاتی مانند تراکتور برای این منظور استفاده می شود. شخم زنی باید در سه مرحله انجام شود. مرحله اول ۳ هفته قبل از نشاکاری، مرحله دوم ۲ هفته قبل از نشاکاری و مرحله سوم مسطح کردن زمین است.
ادوات کشاورزی

نشاکاری

پس از انجام مراحلی که قبلا به آن اشاره شد نوبت به نشاکاری زمین می رسد. بعد از نشاکاری باید به مدت یکماه، آبیاری زمین به صورت غرقابی انجام شود. طرفداران محیط زیست و افرادی که دغدغه کمبود آب را دارند، کشت برنج به صورت غرقابی را به عنوان یکی از بدترین روش های کشاورزی می دانند. زیرا سبب هدر دادن بخش عظیمی از منابع آبی می شود. به همین دلیل تجهیزات مختلفی در راستای آبیاری قطره ای طراحی و تولید شده که به کشاورزان کمک می کند تا بتوانند با کمترین میزان آب، یک محصول عالی و درجه یک را تولید کنند .اما به طور کلی برنج جزو محصولاتی است که باید از آب کافی بهره مند شود تا بهترین محصول را ارائه دهد. زمان کاشت برنج در آبیاری غرقابی یا دیمی بر اساس نظر کارشناسان انجام می شود. در هنگام آبیاری به صورت غرقابی، مبارزه با علف های هرز نیز انجام می شود. دو روش بدین منظور مورد استفاده قرار می گیرد که می توان به روش بیولوژیک و سمپاشی اشاره کرد. منظور از روش بیولوژیک این است که از حیواناتی مانند جوجه اردک ها برای از بین بردن علف های هرز استفاده می شود و روش دوم از تاپ استار، سان رایس پلاس و … برای سمپاشی استفاده می شود.
شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.