بهزی

جست‌وجو

دلایل محبوبیت نمای رومی

زمان مطالعه 1 دقیقه

دلایل محبوبیت نمای رومی

ظاهر شیک

در میان انواع نماهایی که معمولا برای ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند، نمای مدرن همواره جزو پرطرفدارترین ها به شمار می رود.هر چند نمای مدرن هم طرفداران فراوانی دارد اما افرادی که تمایل به داشتن نمای لوکس و لاکچری دارند، طرفدار نمای رومی و یا کلاسیک هستند.علت این موضوع در درجه اول ظاهر شیک و با شکوه این نوع معماری است. ظاهر مجلل و باشکوه نمای رومی، بنا را منحصر به فرد کرده و بیننده را مجذوب می کند.

مصالح در دسترس

نما رومی و کلاسیک،مدرن
وقتی صبحت از متریال به کار رفته در نمای رومی به میان می آید، نخستین گزینه ای که به ذهن افراد خطور می کند سنگ مرمر است. با این حال استفاده از سنگ مرمر در نمای رومی به دلیل قیمت و وزن نسبتا بالا، چندان رایج نیست. سنگ تراورتن، با داشتن ظاهری نزدیک به سنگ مرمر، اما قیمتی بسیار ارزان تر، جایگزینی مطلوب برای این سنگ به شمار می رود و معمولا در ساخت نمای رومی بیشترین کاربرد را دارد. سنگ گرانیت نیز گزینه دیگری است که به عنوان مصالح در نمای رومی مورد استفاده قرار می گیرد. البته عموما در ساخت بناهای دارای نمای رومی، از ترکیب دو یا هر سه نوع این سنگ ها استفاده می شود.

سازگاری با فرهنگ و علاقه مردم

معماری رومی، با معماری باستانی ایران (دوران هخامنشیان) سازگاری بالایی دارد. برای لمس بیشتر این موضوع، معماری تخت جمشید را تصور کنید. همین موضوع باعث شده تا طراحان به ترکیب نمای رومی با المان هایی از معماری ایران باستان روی بیاورند که نمونه آن را در بسیاری از بناهای ساخته شده به سبک رومی می توان مشاهده کرد.

ویژگی های چشم نواز

چشم ما قرینگی و توازن را دوست دارد. ویژگی ای که به وضوح در نمای رومی قابل مشاهده است. رنگ سفید و کرم که در اغلب این نوع از معماری ها دیده می شود، پرطرفدارترین رنگ برای نمای ساختمان محسوب می شود. ترکیب ستون های کوتاه و منحنی، سرستون های متنوع و باشکوه، قوس های بزرگ و بالای درب و پنجره و نقوش برجسته، همگی ویژگی هایی هستند که نمای رومی را چشم نواز و زیبا نشان می دهند.

عدم توسعه و به روزرسانی معماری ایرانی _اسلامی

یکی از دلایلی که می توان به عنوان عامل توسعه معماری رومی در ایران دانست عدم توجه و توسعه و بروزرسانی معماری ایرانی اسلامی است. اگر طراحان و معماران کمی به این سبک معماری توجه بیشتری نشان می دادند و آن را مطابق با نیازهای امروزی و متریال های نوین به روز می کردند به خوبی می توانست جایگاه خود را پیدا کند و افراد تمایل بیشتری به استفاده از این نما پیدا می کردند.

پیچیدگی و دشواری معماری ایرانی اسلامی

معماری ایرانی اسلامی دارای پیچیدگی های خاص خود است و در نتیجه برای اجرای آن نیاز به نیروی ماهر و آشنا به این سبک است که به دلیل عدم توجه به این سبک تعداد این افراد محدود است.
نما رومی و کلاسیک،مدرن
شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.