بهزی

جست‌وجو

پمپ های مورد استفاده در بخش کشاورزی

زمان مطالعه 1 دقیقه

پمپ های مورد استفاده در بخش کشاورزی

به طور کلی پمپ به دستگاهی گفته می‌شود که انرﮊی مکانیکی را از یک منبع خارجی گرفته و به سیالی که از آن عبور می‌کند، انتقال دهد. در نتیجه، انرﮊی سیال پس از خروج از این دستگاه (پمپ) افزایش می‌یابد. در پمپ‌ها تغییرات انرﮊی سیال همواره به صورت تغییر فشار سیال مشاهده می‌گردد. از پمپها برای انتقال سیال به یک ارتفاع معین و یا جابجایی آن در یک سیستم لوله کشی و یا هیدرولیک استفاده می نمایند. به عبارت کلی تر، پمپ دستگاهی است که سیالات غیرقابل تراکم را از یک نقطه به نقطه‌ای دیگر جابجا می‌نماید.

۱- پمپ های گریز از مرکز(سانتریفیوژ)

محور این پمپ‌ها با محور موتور محرک آن به طور افقی نصب می‌شوند. از معایب این پمپ‌ها هواگیری لوله مکش می‌باشد. این نوع پمپ‌ها در شرایطی که ظرفیت آبدهی زیاد و ارتفاع پمپاژ کم باشد استفاده می‌شود. پمپ های گریز از مرکز به لحاظ کاربرد گسترده ، هزینه پایین و نگهداری و تعمیرات آسان اغلب در واحدهای کشاورزی، خانگی و صنعتی به کار گرفته می شود. بیشتر این پمپ ها برای انتقال آب و سایر سیالات سبک به کار می رود.

۲- پمپ های توربینی:

این نوع پمپ‌ها برای تأمین آب مورد نیاز طرح‌های بزرگ آبرسانی، کشاورزی و صنعتی به کاربرده می‌‌شوند که دارای آبدهی زیاد و فشار کار متوسط هستند. به خاطر ساختمان عمودی این پمپ‌ها انعطاف‌پذیری زیاد و کارایی مناسبی دارند و در شرایط مختلف بر روی ایستگاه ثابت و شناور قابلیت آبگیری از کانال، رودخانه و دریا را دارا می‌باشند.

پمپ های توربینی محصولی مطمئن با کارائی بالا جهت برداشت و توزیع آب چاه های ماسه ای، استخرهای مکش و ایستگاه های پمپاژ می باشد. شافت انتقال نیرو بین موتور و پمپ معمولا یکی از دو نوع زیر است :

نوع اول بدون غلاف یا آب خنک بوده و شافت مستقیما با آب در تماس است و بوسیله آب خنک می شود. این سیستم بیشتر جهت آب های آشامیدنی ، ایستگاه های پمپاژ و استخرهای مکش جهت آبیاری تحت فشار مورد استفاده قرار می گیرد.

نوع دوم شافت و غلافی می باشد. شافت در داخل لوله ای پر از روغن به نام غلاف جای می گیرد و بدین ترتیب خنک کاری با روغن انجام می شود. این سیستم معمولا در چاه های عمیق و نیمه عمیق کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد.
با توجه به فضای زیادی که الکتروپمپ های افقی اشغال می نمایند و با توجه به محدودیت های این گونه پمپ ها مخصوصا در تولید هد بالا، سرویس و نگهداری، گریس کاری و روانکاری بلبرینگ ها و … در بسیاری از طراحی های ایستگاه پمپاژ می توان از پمپ های توربینی به عنوان ایستگاه پمپاژ و یا بوسترپمپ استفاده نمود.

۳- پمپ های شناور:

درای نوع پمپ‌ها الکتروموتور با پمپ کوپل شده و درون چاه قرار می‌گیرد. داخل الکتروموتور با آب پر می‌شود این آب هم برای روانکاری یاتاقانها و هم برای خنک‌کاری حرارت در سیم‌پیچی داخل الکتروموتور می‌باشد. پمپ‌های شناور بیشتر در آبرسانی، کشاورزی و صنعت با ظرفیت آبدهی کم به کار برده می‌شوند. ارتفاع پمپاژ با افزایش طبقات پمپ‌ها می‌تواند افزایش یابد. از خصوصیات مهم این نوع پمپ‌ها این است که تمام قسمت‌های آن در آب قرار می‌گیرند.

۴- پمپ های فشار قوی:

این نوع پمپ‌ها در شرایطی که ظرفیت آبدهی کم و ارتفاع پمپاژ زیاد باشد استفاده می‌شود. از معایب این پمپ‌ها هواگیری لوله مکش می‌باشد.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.