بهزی

جست‌وجو

مضرات آب تصفیه نشده

زمان مطالعه 1 دقیقه

مضرات آب تصفیه نشده
خطرات و مضرات آب تصفیه نشده و استفاده از آب شهری

کیفیت آب شرب در ایران

آب، به عنوان یکی از منابع اصلی زندگی، نقش بسیار مهمی در سلامتی انسان دارد. برای اینکه آب مورد استفاده از لحاظ بهداشتی مطمئن باشد، باید معیارهای مشخصی را دارا باشد. در ایران، آب شرب باید مطابق با استانداردهای مصوب سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت تهیه شود. با این حال، متاسفانه در برخی مناطق ایران، کیفیت آب شرب نسبت به استانداردهای بهداشتی قابل قبول نیست. برخی از مشکلات شایع در آب شرب شهری شامل آلودگی با مواد آلی و شیمیایی، افزایش سطح نمک، بوی و طعم نامطبوع و حضور عناصر سمی مانند سرب و آرسنیک است. در بعضی مناطق، به دلیل عدم رعایت استانداردهای بهداشتی، آب شرب ممکن است آلوده به ویروس‌ها و باکتری‌های خطرناک شود. این مشکلات می‌تواند برای سلامتی مردم خطراتی را به همراه داشته باشد.
مضرات آب تصفیه نشده

عوامل آلودگی آب شهری

آب، یک نیاز اساسی در زندگی است و برای مصارف مختلفی مانند نوشیدن، پخت و پز، و تمیز کردن، به آن اعتماد داریم. با این حال، کیفیت آب شرب از طریق سرچشمه و فرآیند تصفیه متفاوت است. از جمله عوامل آلودگی آب شهری می‌توان به فلزات سنگین مانند سرب و روی، نیترات‌ها، فسفات‌ها، سولفات‌ها، کلریدها، هیدروکربن‌های آروماتیک، پلاستیک‌ها و مواد شیمیایی کشاورزی مانند سموم حشره‌کش و علف‌کش اشاره کرد. این آلودگی‌ها ممکن است از منابع مختلفی مانند تلفیقی از فاضلاب‌های صنعتی و شهری، فعالیت‌های کشاورزی و دامداری، تصفیه‌خانه‌های فاضلاب، خطوط لوله‌های قدیمی و زنگ زده و … به آب شهری اضافه شوند. به همین دلیل، می‌توان گفت که آلودگی آب شهری در بسیاری از شهرهای جهان یک مشکل جدی به شمار می‌رود. از بین آلودگی‌های گفته شده، فلزات سنگین به ویژه سرب و روی به دلیل شایع‌ترین و شدیدترین آلودگی در آب شهری شناخته شده‌اند. این فلزات می‌توانند از طریق خطوط لوله‌های زنگ زده و قدیمی وارد آب شهری شوند. مصرف آب شهری آلوده به فلزات سنگین، مشکلات جدی برای سیستم گوارش، کبد، کلیه و نظام عصبی ایجاد می‌کند. در افرادی که بیش از حد به فلزات سنگین معرض هستند، می‌توان به بروز بیماری‌هایی مانند سرطان، نارسایی کبد، نارسایی کلیه و اختلالات عصبی اشاره کرد.

آلاینده های موجود در آب شرب فیلتر نشده چیستند؟

– سموم: استفاده از سموم برای کشتار حشرات و برای کنترل آفات و علف های هرز در کشاورزی روشی رایج است. این سموم می توانند از طریق رواناب سطحی و آبهای زیرزمینی به آب شرب وارد شوند. بررسی های طولانی مدت سموم اثرات جدی مانند سرطان، مشکلات تولید مثل، و خسارت به سیستم عصبی را برای پزشکان واضح کرد.

– باکتری و ویروس: آب تصفیه نشده می تواند شامل باکتری و ویروس های ضاری مانند E. coli، Salmonella، و هپاتیت A باشد که می تواند اثرات جدی برای سلامتی مانند اسهال، تهوع، و استفراغ داشته باشد که در مقاله قبلی به این بیماری ها پرداختیم.

– سرب: سرب یک فلز سمی است که می تواند از طریق لوله ها، اتصالات و تجهیزات خورده وارد آب شود. بررسی های طولانی مدت اثرات جدی از جمله کم خونی، فشار خون بالا، و خسارت به مغز و کلیه را نشان داده است.
مضرات آب تصفیه نشده

مصرف آب آلوده و بیماری های عصبی

آب شهری آلوده به آلاینده‌های شیمیایی می‌تواند باعث بروز مشکلات عصبی شود. برخی از مواد شیمیایی که در آب قرار دارند می‌توانند از طریق خوردن، استنشاق یا تماس با پوست وارد بدن شوند و باعث بروز مشکلات عصبی شوند. برای مثال، برخی از آلاینده‌های شیمیایی موجود در آب مانند سرب، جیوه، آرسنیک و مس می‌توانند باعث تغییر در عملکرد عصبی شوند. آرسنیک می‌تواند باعث آسیب به سیستم عصبی شود، مس می‌تواند باعث بروز اختلالات حافظه شود و سرب می‌تواند باعث کاهش عملکرد عصبی شود. در برخی از موارد، مصرف آب آلوده به مواد شیمیایی می‌تواند باعث بروز بیماری‌های عصبی مانند سرطان و اختلالات عصبی مزمن شود. برای مثال، برخی از مواد شیمیایی موجود در آب می‌توانند باعث بروز سرطان شوند، مانند ترکیبات آلی‌شده و هیدروکربن‌های آروماتیک پلی‌سیکلیک (PAHs). همچنین، مصرف آب آلوده به آلاینده‌های شیمیایی می‌تواند باعث بروز اختلالات عصبی مزمن مانند افسردگی، اضطراب، اختلالات خواب و اختلالات خلقی شود. این اختلالات عصبی می‌توانند به دلیل تأثیر آلاینده‌های شیمیایی روی مغز و سیستم عصبی بروز می‌کنند.
شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.