اهمیت استفاده از کمپین تبلیغاتی
کمپین تبلیغاتی اهداف زیادی دارد و در صورتی که به درستی انجام شود می تواند تاثیر زیادی بر معرفی برند، بالابردن نرخ فروش و جذب مشتری داشته باشد. کمپین تبلیغاتی زمانبندی طولانی مدت دارد و از همین رو با ادغام تبلیغات و تبدیل آن ها به یک کمپین تبلیغاتی یکپارچه، می توان اعتماد مخاطبین به برند را افزایش داد. افزایش اعتماد باعث می شود مخاطبین راحت تر از شما خرید کنند و در نتیجه سود برند شما افزایش می یابد.
کمپین تبلیغاتی باعث می شود هیچ ابهامی در مورد برند وجود نداشته باشد و به آرامی تمامی جنبه های یک برند در معرض دید و شناخت مخاطب قرار بگیرد، این موضوع احتمال واکنش مثبت مخاطبین به برند شما را افزایش می دهد. از دیگر مواردی که باعث می شود استفاده از کمپین های تبلیغاتی اهمیت پیدا کند، تاثیر و بازدهی بیشتر آن نسبت به تبلیغات ساده و کوتاه مدت است. علاوه بر آن با داشتن یک کمپین تا حد زیادی در بودجه صرفه جویی خواهید کرد؛ چراکه با رفع نیاز های تبلیغاتی برند با یک تبلیغاتی منسجم در طولانی مدت، نیاز به تکرار و صرف هزینه های جانبی از بین خواهد رفت.مراحل اجرای کمپین تبلیغاتی
اجرای یک کمپین تبلیغاتی موثر مراحلی دارد که برای افزایش تاثیر گذاری برند و بازدهی بالای کمپین تبلیغاتی نیاز است که این مراحل گام به گام و بر اساس اصول تبلیغاتی انجام شوند. این مراحل شامل موارد زیر هستند:
شناخت خود در اولین قدم لازم است که شما به عنوان یک برند توانایی و پتانسیل برند خود را به صورت واقع بینانه در نظر بگیرید و بر اساس این توانایی ها کمپین تبلیغاتی خود را آغاز کنید. به عنوان مثال در صورتی که برندشما توانایی ارائه گارانتی نداشته باشد، نمی توانید در کمپین تبلیغاتی خود وعده گارانتی به مخاطبین خود بدهید. تعیین مخاطب پس از تعیین توانایی های برند و شناخت کافی از خود، نوبت به شناخت مخاطبین هدف، آگاهی از سلایق و نیاز های آن ها و مد نظر قرار دادن این نیاز ها و سلایق در طراحی کمپین تبلیغاتی می رسد. تعیین هدف پس از شناخت کافی از خود و مخاطبین و به دست آوردن اطلاعات کافی در این زمینه، لازم است با استفاده از این اطلاعات، اهداف کمپین تبلیغاتی را تعیین کنید. در کمپین های تبلیغاتی همیشه هدف اصلی فروش نیست. گاهی هدف از طراحی و اجرای یک کمپین تبلیغاتی، برندسازی، افزایش اعتبار و اعتماد، ماندگاری در ذهن مخاطب، معرفی محصولات جدید، برندسازی دوباره در صورت ایجاد نظرات منفی در مورد برند و از این قبیل باشد. تعیین هدف از جمله مهم ترین گام ها برای اجرای یک کمپین تبلیغاتی است. تعیین بودجه پیش از شروع یک کمپین لازم است تمامی هزینه های مربوط به طراحی تا اجرای یک کمپین تبلیغاتی با جزئیات تعیین و براورد شوند. تعیین ابزارهای تبلیغاتی در قدم بعدی لازم است کانالی که که در آن کمپین تبلیغاتی شما بیشترین موفقیت را خواهد داشت شناسایی و انتخاب کنید. آیا برند شما در اینستاگرام بهتر دیده خواهد شد یا اگر در رسانه های ملی پخش شود تاثیر بیشتری خواهد داشت؟زمانبندی
در این مرحله باید با توجه به فعالیت مخاطبین شما و کانال تبلیغاتی شما، زمان مناسبی برای انتشار تبلیغات تعیین کنید. به عنوان مثال، در صورتی که کانال تبلیغاتی شما ایسنتاگرام است و مخاطبین هدف شما در ساعات بین ۹ تا ۱۱ شب بیشترین فعالیت را دارند، بهتر است این بازه زمانی را برای انتشار تبلیغات خود تعیین کنید تا نرخ اینگیجمنت پست ها شما در ایسنتاگرام بالا رفته و بازخورد بیشتری دریافت کنید. تعیین معیار موفقیت در این مرحله با بررسی نحوه عملکرد تبلیغات باید تعیین کنید که چه بخش هایی از کمپین بازخورد بیشتری دارند و چه بخش هایی نیاز به بازبینی و اصلاح استراتژی دارند. با استفاده از تعیین معیار های موفقیت می توانید در مراحل بعدی تبلیغات موفق تر عمل کرده و بازخورد بیشتری بگیرید. اجرای کمپین مرحله آخر اجرای کمپین است. در این مرحله با توجه و بر اساس تمامی مراحل قبلی شروع به اجرای تبلیغات خود می کنید. این مرحله بایستی با دقت انجام شود زیرا هر گونه خاط در این مرحله می تواند خسارت های زیادی به بار آورده و کمپین را با شکست مواجه کند.انواع کمپین های تبلیغاتی
کمپین ها انواع متفاوتی دارند که با توجه به اهداف شما نوع آن ها تعیین می شود. در زیر برخی از انواع کمپین عای تبلیغاتی را مشاهده خواهید کرد:
تبلیغات تجاری تبلیغات عمومی تبلیغات برای جلب توجه مصرف کنندگان تبلیغ محصولات افزایش آگاهی در مورد برند تبلیغات شرکتی تبلیغات گسترده از محصولات تبلیغات خدمات عمومیابزار های اجرای کمپین های تبلیغاتی
کمپین های تبلیغاتی با استفاده از ابزار های متفاوتی قابل اجرا هستند. این ابزارها با توجه به حوزه فعالیت و میزان موفقیت برند در این پلت فرم ها بستگی دارد. در ادامه برخی از مهم ترین ابزار های اجرای کمپین های تبلیغاتی را نام می بریم:
شبکه های اجتماعی گوگل رسانه های جمعی مانند رایدو و تلویزیون وب سایت ها بنر های شهری تبلیغات متنیویژگی های کمپین تبلیغاتی موفق
کمپین های تبلیغاتی موفق اغلب ویژگی های یکسانی دارند. با شناخت این ویژگی ها و به کار گرفتن آن ها در کمپین های تبلیغاتی برند خود، به موفقیت چشمگیر دست پیدا کرد. برخی از این ویژگی ها شامل موارد زیر هستند:
تم یکسان نوشتن تبلیغات خلاقانه و موثر صداقت در تبلیغات تنوع در تبلیغات و جلوگیری از تکرار با رعایت این موارد شما قادر خواهید بود یک کمپین تبلیغاتی قدرتمند طراحی و اجرا کنید که شما را در ذهن مخاطبین ماندگار کند و با شنیدن یا دیدن یک کلمه به راحتی برند شما را به خاطر بیاورند.