کمپین تبلیغاتی در اینستاگرام از مهم ترین کمپین های تبلیغاتی مورد نیاز برای گسترش کسب و کار می باشد. کلمه کمپین تبلیغاتی را احتمالا این روزها زیاد شنیده اید. طراحی و اجرای کمپین های تبلیغاتی امروزه یکی از مهم ترین و داغ ترین موضوعات در بحث تبلیغات تبدیل شده است که شرکت ها و کسب و کارهای کوچک و بزرگ به دنبال آن هستند تا بتوانند نام خود را ماندگار کرده و برند خود را گسترش دهند. شایان به ذکر است کمپین تبلیغاتی قرار نیست برای برند شما معجزه کند و سریعا برند شما را به یکی از معروف ترین برندها تبدیل کند. پس کمپین تبلیغاتی دقیقا چیست و چگونه می تواند تاثیر زیادی در گسترش برند ها داشته باشد. در ادامه راهنمای کاملی در زمینه کمپین تبلیغاتی ارائه خواهیم داد.
هدف کمپین تبلیغاتی
کمپین های تبلیغاتی ممکن است اهداف متفاوتی را دنبال کند؛ چراکه هر شرکت و برند بالطبع اهداف خاصی و مسیر متفاوتی را برای گسترش و پیشرفت خود در سر خواهد داشت. با این حال به طور کلی می توان گفت که تمامی اهداف یک کمپین تبلیغاتی در راستای به تحقق پیوستن سه هدف کلی قرار دارند. اولین و مهم ترین هدفی که یک کمپین تبلیغاتی دنبال می کند، آگاهی سازی نسبت به برند است. با استفاده از یک کمپین تبلیغاتی یکپارچه و اصولی نام و شعار یک برند در ذهن مخاطب حک می شود که اگر توسط یک شخص حرفه ای انجام شود مدیریت اینستاگرام به نحوه احسنت انجام می شود. از دیگر اهداف مهم و کلیدی کمپین های تبلیغاتی، ایجاد اعتماد در مخاطبین و ترغیب آن ها به خرید محصولات شما یا استفاده از خدمات شرکت شما می باشد. با تداوم و ادامه کمپین تبلیغاتی بر اساس اصول تبلیغاتی به راحتی می توان این اعتماد را در مخاطبین ایجاد کرد. سومین هدف کمپین تبلیغاتی که از اهمیت زیادی برخوردار است، ایجاد شرایط برای در دسترس قرار دادن محصولات و خدمات براس استفاده مخاطبین است. با شناخت کافی از مخاطبین و نیاز های آن ها، می توانید کمپین تبلیغاتی با توجه به این نیاز ها طراحی و اجرا کرده تا نیاز های مخاطبین در دسترس آن ها قرار بگیرد و به راحتی بتوانند به واسطه ی برند شما و از طریق کمپین تبلیغاتی شما به رفع این نیاز ها بپردازند.
نحوه اجرای کمپین های تبلیغاتی در اینستاگرام
تعیین هدف
تعیین یک هدف منطقی و مشخص برای کمپین تبلیغاتی، اولین قدم اجرای این کمپین ها می باشد. برخی کمپین ها با هدف معرفی و افزایش شهرت برند طراحی شده؛ در حالی که برخی از کمپین ها صرفا برای فروش برخی محصولات اجرا می شوند. شناسایی مخاطب مهم ترین مرحله برای اجرای یک کمپین تبلیغاتی موفق در اینستاگرام شناخت مخاطبین برند است. برای طراحی یک کمپین تبلیغاتی در اینستاگرام باید سلایق و حوزه فعالیت اینستاگرامی مخاطبین خود را بشناسید و بر اساس این اطلاعات طراحی استراتژی را انجام دهید. طراحی و برنامه ریزی کمپین تبلیغاتی پس از آنکه اهداف خود را تعیین کرده و اطلاعات کافی درباره مخاطبین خود به دست آوردید، وقت آن است که به صورت جزئی و دقیق بر اساس این اطلاعات به برنامه ریزی و تعیین استراتژی بپردازید. در برنامه کمپین باید تمامی فعالیت های تبلیغاتی، منابع مالی و انسانی که در این فعالیت ها لازم هستند را درج کرده و بر اساس آن در راستای اهداف تبلیغاتی حرکت کنید. همکاری با افراد شناخته شده در اینستاگرام افراد شناخته شده که اغلب فالور زیادی در اینستاگرام دارند، نفوذ زیادی در مخاطبین دارند. از همین رو برای موفقیت در کمپین تبلیغاتی، همکاری و با افراد شناخته شده و معروف می تواند در راهبرد اصولی و موفقیت آمیز اهداف کمپین تبلیغاتی موثر باشد. سازماندهی محتوا سازماندهی محتوا به این معناست که شما برای هر محتوایی که تولید می کنید برنامه ریزی دقیق داشته باشید. این برنامه باید شامل نوع محتوا، نحوه ساخت محتوا، زمان انتشار محتوا و انتظاری که از تاثیر محتوا روی مخاطب دارید، باشد. انواع مختلف کمپین های تبلیغاتی در اینستاگرام کمپین های بازاریابی انواع متفاوتی دراند که با توجه به هدف و نیاز متقاضی اجرای برند می توانند متفاوت باشند. به طور کلی کمپین های بازاریابی در اینستاگرام را می توان در شش دسته کلی قرار داد. این کمپین ها شامل موارد زیر می باشند: کمپین تبلیغاتی آگاهی از برند (Brand Awareness): این نوع کمیپن، همانگونه که از نامش پیداست، بر شناختن یک برند یا سازمان به مخاطبین متمرکز است. کمپین مسئولیت اجتماعی اغلب کاربران اینستاگرام، افراد جوانی هستند که علاوه بر محصولات و خدمات یک برند به نحوه برخورد صاحبین برند و موازین اخلاقی آن نیز اهمیت می دهند. این نوع کمپین تبلیغاتی اغلب برای جلب رضایت و اعتماد مشتری به معرفی ارزش و موازینی می پردازد که برند یا سازمان از آن حمایت می کند.کمپین های فروش و تبلیغات
این نوع کمپین با هدف تشویق و ترغیب دنبال کنندگان به خرید و استفاده از خدمات طراحی و اجرا می شود. کمپین های رقابتی کمپین های رقابتی با هدف رقابت با برند های دیگری که در حوزه مشابه شما فعالیت می کنند، طراحی می شوند و تلاش آن ها بر اثبات برتری برند شما نسبت به برند های دیگر است. کمپین های عرضه و ارائه محصول این نوع کمیپن ها اغلب زمانی کاربرد دارند که برند شما یک محصول یا نوعی خدمات جدید را عرضه و ارائه می کند. با این نوع کمپین ها می توان محصولات و خدمات را به مخاطبین و مشتریان معرفی کرد و بیشترین بازخورد را گرفت. کمپین های تولید محتوا این نوع تولید محتوا با کمک کاربرین و مشتریانی صورت می گیرد که از خدمات یا محصولات برند شما استفاده کرده اند، اجرا می شود. اجرای این کمپین ها به این صورت است که شما از مشتریان خود می خواهید که تصاویری از خود و محصولاتی که خریداری کرده اند، در صفحات ایسنتاگرام خود به اشتراک گذاشته و صفحه شما را تگ کنند. این نوع کمپین ها از پربازده ترین انواع کمپین های تبلیغاتی است.