کمپین تبلیغاتی چیست؟
در یک تعریف کلی، کمپین تبلیغاتی مجموعه ای از تبلیغات مشابه برای یک تجارت است که پیام خاصی را برای کاربران داشته و آن ها را برای خرید خدمات قانع کند.
با اینکه ممکن است هر تبلیغی که در کانال های مختلف عرضه میشود ، موضوع متفاوتی را بیان کند اما در نهایت هدف همگی آن ها یکسان است. در واقع مرکزیت یک کمپین تبلیغاتی حول پیامی میچرخد که در طی فعالیت های تبلیغاتی خود منتشر میکند. به طور کلی هدف اصلی یک کمپین در بیشتر مواقع افزایش آگاهی تجاری ، نرخ تبدیل و فروش بیشتر بوده و باید جزئی از استراتژی دیجیتال مارکتینگ شما باشد. چرا که این کمپین ها، فرصت های کلیدی را در اختیار شما میگذارند که در حالت عادی و با تبلیغات معمولی نمیتوان به آن ها دست یافت. از طرفی عموم این فعالیت ها با هدف استفاده طولانی مدت طراحی شده و موفقیت آن به عوامل مختلفی همچون شرایط بازار، رقابت ،استراتژی استفاده شده و… خواهد داشت. همچنین یکی دیگر از مفاهیم این حوزه ارتباطات بازاریابی یکپارچه (imc) میباشد که در آن گروهی از افراد میتوانند ایده، باورها و اعتقادات خود را در یک پایگاه رسانه ای بزرگ جمع آوری کنند. سپس advertising campaign از این کانال های رسانه ای متنوع استفاده کرده و مخاطبین مشخصی را مورد هدف قرار خواهد داد.چرا کمپین های تبلیغاتی مهم هستند؟
راه اندازی یک کمپین از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که میتواند تجارت و تبلیغات شما را از بقیه متمایز کند.
البته توجه داشته باشید که داشتن کمپین به معنی شکست دادن تجارت های دیگر نمیباشد، بلکه هدف از این عمل یافتن کاربرانیست که بیشترین سود را برای شما خواهند داشت. با چنین روشی یاد میگیرید چگونه کاربران اینترنتی تجارتتان را شناسایی کرده، خدمات خود را ارائه دهید تا آن ها را به مشتریان بلند مدت تبدیل کنید. امروزه دریافت تعداد بالایی لایک یا بازدید زیاد از آگهی های شما،ضمانتی بر رشد کسب و کار و فروش بیشتر نخواهد بود. چرا که ممکن است،آگهی شما درجایی درج شده باشد که مخاطبین آن بخش به طور کلی علاقه ای به خدمات شما نداشته باشند. به طور مثال فرض کنید که میخواهید خدمات بیمه بازنشستگی را تبلیغ کنید، معرفی آگهی شما در پیج اینستاگرامی توسط یک بلاگر ۱۸ ساله شاید چندان نتیجه بخش نباشد. در واقع با یک بررسی ساده از مخاطبین این بلاگر میتوان متوجه شد که محدوده سنی آن ها برای خدمات بازنشستگی مناسب نیست. این موضوع موجب شده تا جمعیت شناسی به مبحث مهمی در راه اندازی کمپین تبلیغاتی بدل شود. در نتیجه میتوان اظهار داشت که advertising campaign به خودی خود، ابزار مفیدی جهت دسترسی به مخاطبین درست و مناسب یک تبلیغ خواهد بود. از سویی در حال حاضر بدون تبلیغات نمیتوان محصولات فوق العاده خود را به جهان معرفی کرده، و با یافتن مشتری و فروش بیشتر دامنه فعالیت های خود را گسترده کنید. به این ترتیب کمپین های تبلیغاتی کمک میکنند تا بهترین استراتژی و موثرترین تاکتیک ها را برای تجارت خود بیابید. شما با هر کمپین جدید، با تجربه تر شده،بینش ارزشمندی را در مورد مخاطبان خود به دست میاورید، اشکالات را پیدا میکنید و مهمتر از همه زمینه های بهبود را مشخص میکنید.چند گام راه اندازی یک کمپین تبلیغاتی
۱.تعیین هدف کمپین
منطقیست که شروع هر برنامه ریزی و عملکردی با تعیین اهداف مهم آن حوزه باشد! در زمینه تبلیغات نیز وقتی صحبت از هدف گذاری میشود، تمامی افراد تیم عموما به یک چیز فکر میکنند و آن فروش است. اما حقیقیت این است که اهداف بسیار بیشتری علاوه بر فروش در تبلیغات نهفته که باید به آن ها نیز توجه کافی کرد. فرض کنید که شما یک برند تازه تاسیس شده ای هستید که اکثریت مردم آن را نمیشناسند و در نتیجه جستجویی نیز برای آن صورت نخواهد کرد.۲.شناسایی مخاطبان
همان طور که پیش تر اشاره کردیم جمعیت شناسی و شناسایی مخاطبین مورد نظر تبلیغات شما حائز اهمیت است
در واقع بخش اعظمی از موفقیت یک کمپین مستقیماً به مخاطبان هدف شما بستگی دارد!
بنابراین اگر بازار هدف یا مخاطبان مشخصی دارید، انجام و اندازه گیری اهداف بسیار ساده تر خواهد بود.
در این جمعیت شناسی تلاش کنید تا نکاتی مانند سن، جنسیت، طبقه اجتماعی، وضعیت تاهل، سطح تحصیلات،
علاقه، عادت ها و سرگرمی های مخاطبین خود را مشخص کنید.
۳.تقسیم بندی مخاطبین
پس از شناسایی مخاطبین مورد نظر خدمات و یا محصولات تجارت خود، باید آن ها را دسته بندی کرده تا بتوان ارتباط دقیق تری از طریق تبلیغات ایجاد کرد.
یعنی بر اساس نوع محصولی که قصد تبلیغ آن را دارید ،
طراحی کمپین تبلیغاتی خود را بر اساس تاثیر گذاری بر نزدیک ترین گروه مخاطب آن محصول تنظیم کنید.
۴.انتخاب رسانه تبلیغاتی مناسب
امروزه ابزارهای مفید زیادی در اختیارتان است که میتواند پیام کمپین تبلیغاتی را به افراد مورد نظر شما برساند.
هر یک از این ابزارها مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند.
اما آنچه که مهم است انتخاب بهترین ابزار ،متناسب با کسب و کارو تجارت شماست تا بهترین بازدهی را به همراه داشته باشد.
۵.ارتباطات
پیام یک کمپین تبلیغاتی موضوعی اساسی است! در نتیجه حتی اگر هر تبلیغ و هر استراتژی شما متفاوت از قبلی است،اما باید همیشه دارای صدایی یکسان، منظم، شفاف، مختصر، روان و منسجم باشد.۶.توجه به طراحی تبلیغات
طراحی از دیگر مواردیست که به اندازه پیام کمپین های شما اهمیت دارد.
به عبارت دیگر برای جلب رضایت مخاطبان از طراحی واکنش گرا و وب سایت هایی با UX مناسب استفاده کنید.
چرا که داشتن ظاهر بصری مناسب تاثیر سریع تری را بر مخاطبین میگذارد تا به ادامه تبلیغات شما نگاه کنند.
7.پیگیری نتایج و KPI ها
اندازه گیری در بسیاری از زمینه های مختلف مهم است، اما در دنیای تبلیغات اهمیت آن دو چندان میباشد.
علت این امر آن است که اگر نتایج خود را پیگیری نکنیم، نمیدانیم که چه چیزی خوب پیش میرود یا چه چیزی را باید بهبود دهیم.
در واقع در یک کمپین تبلیغاتی ، معیارها باید بخش جدایی ناپذیری از این فرآیند را تشکیل دهند.
از سویی تنها راه درک کمپین ،ردیابی و اندازه گیری معیارها و داده های بدست آمده است.
علاوه بر این ، ما باید تفاوت بین معیارهای عمومی و KPI ها را مورد توجه قرار دهیم تا بهترین نتایج و آنالیز ها را بدست آوریم.