کارت ویزیت مهمترین و کوچکترین ابزار تبلیغاتی است که بعد از ارتباط با مخاطب راه های حفظ این ارتباط را به مشتری نشان می دهد. اهمیت کارت ویزیت در قرن 17 میلادی در انگلستان مشخص شد. در آن زمان کارت ویزیت ها به صورت یک نقشه و کروکی طراحی می شدند تا مخاطبان هیچ وقت مغازه افراد را گم نکنند. از همان قرن هفده استفاده از کارت ویزیت رونق پیدا کرد و در سال 1870 به محبوب ترین ابزار تبلیغاتی تبدیل شد. امروزه نیز کارت های ویزیت رسالت خود را حفظ کرده اند و یکی از ابزارهای مهم معرفی برند و تبادل راه های ارتباطی شرکت ها هستند.
در تمامی ارتباط آنلاین و آفلاین بازاریابان شرکت ها حتماً کارت ویزیت شرکت را به مخاطبان ارائه میدهند. کارت ویزیت اولین ابزار ارتباطی است که به مخاطب داده می شود. کارتهای ویزیت اگر به خوبی طراحی گردند تأثیرات شگفت انگیزی در کسب و کار شما دارند. کارت های ویزیت در شرکت، فروشگاه، بر روی بسته بندی محصولات، نمایشگاه ها و سمینارها، ایمیل ها و ... به صورت مستقیم به مخاطب داده می شود.
کارت ویزیت، ابزاری هستند برای ایجاد فرصتها ، که این فرصتها میتواند یک شغل جدید باشد، می تواند یک همکاری تجاری عالی باشد، یا می تواند یک فرصت تبلیغاتی را برای شما به ارمغان بیاورد و یا خیلی ساده تر، باعث درآمدزایی کسب و کارتان شود.
شرکت تبلیغاتی رها گرافیک با طراحی و چاپ خلاقانه ترین و خاص ترین انواع کارت ویزیت می تواند به شما کمک کند کارت ویزیت خاص و مدیریتی متناسب با نام برند خود داشته باشید، فرض کنید قرار است با یک مخاطب ارتباط برقرار کنید، ابتدا باید خودتان را معرفی کنید، کسب و کارتان را شرح دهید و در صورت استقبال مخاطب کالا و خدماتتان را معرفی کنید، اما در نهایت باید اطلاعات تماس خود را به آن شخص تبادل کنید. کارت ویزیت در این موقعیت ابزار تبلیغاتی نیست بلکه یک راه حفظ ارتباط است. این کارت ویزیت هم در زمان صرفه جویی می کند، هم در ظاهر شما را حرفه ای تر نشان می دهد، هم در اولین برخورد شما فردی با تجربه نشان داده می شوید، و در ذهن مخاطب فردی قابل اطمینان ثبت می شوید.
تأثیر کارت ویزیت در تبلیغات
ایجاد آگاهی به مخاطب از برند و در اختیار گذاشتن اطلاعات لازم در رابطه با برند و یا محصول و خدمات خاص
دعوت افراد و ترغیب آنها به خرید و تبدیل آنها به مشتری بالقوه
ایجاد یادآوری در ذهن مخاطب و تثبیت جایگاه برند
کارت های ویزیت چون کوچک هستند میتوانند بین مردم چرخش کنند و به دست هرکسی که میرسد، همان پیامها را به ایشان نیز منتقل کند
کارت های ویزیت برای اینکه جنبه تبلیغات برند داشته باشند، در زمان طراحی بر روی آنها نام برند، لوگوی شرکت و راه های ارتباطی شرکت حتماً ثبت می گردد. از آنجایی که کارتهای ویزیت قیمت مناسبی در طراحی و چاپ دارند، نسبت به دیگر ابزار تبلیغاتی ارزان تر بوده و اثرگذاری بیشتر دارد. اثرگذاری بیشتر از جهت بیان می شود که کارتهای ویزیت چون در ارتباط های حضوری معمولاً به مخاطب داده می شود ایجاد حس صمیمیت در مخاطب کرده و اعتماد به برند را افزایش می دهند. از طرفی دیگر کارت های ویزیت قابل حمل بوده به آسانی جا به جا می شوند و ابعادشان طوری است که در کیف پول، جیب و ... به راحتی جا شده و قابلیت حفظ و نگه داری طولانی مدت دارند.
رسالت کارت ویزیت معرفی برند و حفظ ارتباط با مشتری است، و قرار نیست به معرفی کالا و خدمات بپردازد. به همین دلیل نوع بازاریابی و تبلیغات کارت ویزیت را معمولاً غیر مستقیم می دانند. برای بازاریابی تنها داشتن یک کارت ویزیت زیبا و خلاقانه کافی نیست، نحوه تبادل کارت ویزیت نیز به اندازه طراحی و چاپ آن اهمیت دارد.
برای اینکه یک کارت ویزیت اثرگذار باشد بهتر است ابتدا مقدمه چینی کرده و اطلاعات کوتاهی به مخاطب داده شود و سپس کارت ویزیت را تحویل داد. کارت ویزیت را همواره همراه داشته باشد. کارت ویزیت را مچاله نکنید، کارت ویزیت را سر و ته نگه ندارید. کارت ویزیت را با دو انگشت نگه نداشته و با دو دست تقدیم کنید. کارت ویزیت را به زور به کسی نداده و در محل مناسب قرار دهید تا قابل رؤیت باشد.تمامی این عوامل باعث تأثیر گذاری بیشتر کارت ویزیت شما در ذهن مخاطب شده و رسالت تبلیغاتی کارت ویزیت شما انجام می شود.