در حقیقت کیت کلاچ مجموعهای شامل دیسک و صفحه و بلبرینگ است که به آن کیت کلاچ گفته میشود. در مجموع وظیفه این بخش قطع ارتباط بین گیربکس و موتور برای تعویض راحت دنده است.
دیسک و صفحه کلاچ چیست
همانطور که گفته شد کیت کلاچ از دیسک و صفحه و بلبرینگ تشکیل شدهاند. در ابتدا به بررسی دیسک و صفحه کلاچ میپردازیم. صفحه کلاچ موتور چیست و چه کاری انجام میدهد؟ این قطعا سوالی است که در ذهن بسیاری از افراد شکل میگیرد. در کل کار مجموعه دیسک و صفحه، فراهم کردن شرایطی برای تعویض دنده است که در آن موتور خودرو خاموش نشود. وقتی راننده پای خود را روی پدال کلاچ قرار میدهد، صفحه کلاچ درگیر خواهد شد. در این حالت نیروی موتور ماشین دیگر به گیربکس نمیرسد و حال امکان تعویض دنده وجود دارد. لازم است بدانید که در خودروهای اتوماتیک نیز دقیقا همین ساختار و همین فرآیند وجود دارد و تنها تفاوت نبودن پدال کلاچ است و فرآیند کاملا به شکل اتوماتیک انجام میشود. در مجموع وظایف این بخش شامل تعویض کردن دندهها، قطع ارتباط گیربکس و موتور برای جلوگیری از خاموش شدن موتور و وصل کردن مجدد موتور و گیربکس است. به دلیل آن که این بخشها دائما در حال کار هستند و با حرکت خودرو درگیر میشوند، توجه به آنها بسیار مهم است و همچنین با توجه به قیمت بالای این تجهیزات باید سعی کرد از عواملی که باعث کاهش عمر آنها میشودن جلوگیری کرد. عدم گرفتن نیم کلاچ طولانی مدت، عدم رها کردن سریع کلاچ و جلوگیری از رانندگی با فشار بالا در سربالاییها از مواردی است که باید حتما مورد توجه قرار بگیرد. این ها مواردی است که در بهترین تعمیرگاه های گیربکس اتوماتیک در تهران مانند تعمیرکار مورد توجه قرار می گیرند.