بهزی

جست‌وجو

گوگل آنالیتیکس چیست؟

زمان مطالعه 1 دقیقه

گوگل آنالیتیکس چیست؟

🔸گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) از سرویس‌های رایگان موتور جستجوی گوگل است که آمار بازدیدکنندگان یک وب‌سایت را نشان می‌دهد. این سرویس با امکان بررسی و تحلیل کاربران وارد شده، فعالیت‌های کاربران، زمان حضور کاربران در سایت و…، گستره وسیعی از اطلاعات را در اختیار مدیر وب‌سایت قرار می‌دهد.

🔸این ابزار برای وبمستران، همانند یک دستیار مدیر عمل کرده و به آن‌ها کمک می‌کند درباره ترافیک ورودی سایت، اطلاعات مفیدی به‌دست آورند. رایگان بودن و سادگی کار با این ابزار، از ویژگی‌های مثبت گوگل آنالیتیکس است که کاربران را به استفاده از آن تشویق می‌کند.

گوگل آنالیتیکس

✳️نحوه کار Google Analytics چگونه است؟

🔸ابزار Google Analytics یا گوگل آنالیتیکز از First-party Cookie ها و همچنین ga code و کدهای Page Tag که Google Analytics Tracking Code (GATC) نام دارند و از نوع Javascript هستند برای جمع آوری اطلاعات در مورد بازدیدکنندگان وب سایت شما استفاده می کند.

🔸ga code چیست؟ کد ga همان کدی است که شما در صفحات مورد نظر خود قرار می دهید تا گوگل آنالیتیکس فعال شود و بتواند اطلاعات مورد نیاز را از آن کسب و استخراج کند. در واقع با فعال نمودن کدهای مورد استفاده برای ردیابی در وب سایت خود، روبات های گوگل را قادر خواهید ساخت تا بتوانند تک به تک صفحات وب سایت شما را مشاهده کرده و تمامی اطلاعات لازم در مورد بازدیدکنندگان آن ها را در اختیارتان قرار دهند.

🔸برنامه google analytics همچنین می تواند گزارش کاملی را در مورد تبلیغات وب سایت شما ارائه کند. همچنین قادر است به طور ناشناس رفتار بازدیدکنندگان را در وب سایت شما تحت نظر بگیرد و اطلاعاتی را مانند محل زندگی بازدیدکننده، کارها و لینک های بازدید شده توسط او در وب سایت، و هر نوع فعالیت دیگر آن ها را جمع آوری و به شما ارائه دهد.

گوگل آنالیتیکس

✳️گزارش‌های مهم در گوگل آنالیتیکس

🔰گزارش Real Time

🔸گزارشی که وضعیت هم اکنون سایت را نشان می‌دهد اینکه در همیمن لحظه چه تعداد کاربر در سایت به صورت آنلاین حضور دارند، کدام بخش‌ها و صفحه‌های سایت را مشاهده می کند و چه اقداماتی درروند این مشاهدات انجام می دهند. 🔰گزارش Audience

🔸گزارشی از وضعیت مشاهده کنندگان سایت است که از کدام مکان‌های جغرافیایی سایت را مشاهده می‌کنند و چه محدوده سنی و جنسیتی دارند و حتی با چه ابزاری مانند موبایل، لب تاپ، تبلت و… در حال مشاهده سایت هستند.

گوگل آنالیتیکس

🔰گزارش Acquisition

🔸چک کردن اینکه کدام بخش‌های تبلغایت مفید بوده اند و منجر به جذب کاربران بیشتری شده است. به طور مثال اگر از طریق شبکه‌های اجماعی وارد شده اند پس ادامه روال تبلیغات در این بخش ها پیشنهاد می شود.

🔰گزارش Behavior

🔸همانطوریکه از نام آن مشخص است گزارش رفتار است. تحلیل رفار کاربر در مشاهده بخش‌های مختلف سایت را انجام می‌دهد. بازدیدکنندگان با کلیک بر روی قسمت‌های متفاوت سایت چه محتوایی،تصاویر، ویدیو و اطلاعاتی را دیده‌اند، چقدر در سایت توقف داشته‌اند و حتی برروی کدام دکمه ها کلیک داشته‌اند.

🔰گزارش Conversion

🔸در این گزارش، میزان رسیدن به اهداف یا Goalهایی که در گوگل آنالیتیکس تعریف کرده‌اید نشان داده می‌شود. آیا به میزان فروش دلخواه خود رسیده اید؟ نرخ تبدیل کاربران به مشتری چقدر بوده است؟ کدام کانال تبلیغاتی بیشترین تاثیر را در جذب مشتری و فروش موثر بوده است. آیا هزینه تبلیغات در این بخش مفید بوده است؟ آیا درست است که به تبلغات در این کانل ها ادامه دهید؟

گوگل آنالیتیکس

✳️چه کسانی باید گوگل آنالیتیکس را یاد بگیرند؟

🔸مدیران وبسایت 🔸وبمسترها

🔸دیجیتال مارکترها 🔸متخصصان محتوا

🔸متخصصان تجربه کاربری 🔸مخصصان سئو

🔸اکانت منیجرهایی که مدیریت تبلیغات وب را به عهده دارند و …

گوگل آنالیتیکس

✳️نحوه معرفی سایت به گوگل آنالیتیکس

🔸ایجاد یک حساب Google Analytics: ابتدا باید یک حساب Google Analytics بسازید. می ‌توانید به سایت Google Analytics بروید و روی "شروع" کلیک کنید و سپس بر اساس دستورالعمل‌ های راهنمای نصب پیش بروید.این قسمت یکی از مهم ترین مراحل از نحوه معرفی سایت به گوگل آنالیتیکس می باشد.

🔸ساخت یک ویژگی وب: پس از ایجاد حساب، باید یک ویژگی وب بسازید. برای این کار، وارد حساب Google Analytics خود شوید و به بخش "مدیریت" بروید. سپس روی "ایجاد ویژگی" کلیک کرده و مشخصات وب سایت خود را وارد کنید.

گوگل آنالیتیکس

🔸دریافت کد پیست: دریافت کد پیست یکی از مراحل مهم نحوه معرفی سایت به گوگل آنالیتیکس است. پس از ساخت ویژگی وب، یک کد پیست به شما داده می ‌شود. این کد پیست را بر روی تمام صفحات وب سایت خود قرار دهید. بهتر است این کد را در بخش head برگه HTML خود قرار دهید تا در همه صفحات اعمال شود.

🔸تأیید نصب: پس از اضافه کردن کد پیست، به صفحه Google Analytics خود برگشته و روی "تأیید نصب" کلیک کنید. گوگل آنالیتیکس از طریق کد پیست بررسی خواهد کرد که آیا کد به درستی اضافه شده است یا خیر.

گوگل آنالیتیکس

🔸رصد ترافیک: حالا که سایت شما متصل است، می ‌توانید از پیشخوان Google Analytics استفاده کنید تا ترافیک و عملکرد وب سایت خود را به منظور پیشرفت در دیجیتال مارکتینگ رصد کنید. شما می ‌توانید اطلاعات مربوط به بازدیدکنندگان، منابع ترافیک، رفتار کاربران و بسیاری از داده‌ های دیگر را دریافت کنید.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.